nieuws

Sociale media is een hulpmiddel

Horeca

Social media zijn superbelangrijk en niet meer weg te denken, maar het belang ervan moet niet overschat worden, het is een hulpmiddel, niet meer dan dat. Bovendien kun je er verslaafd aan raken. Dit kwam naar voren in de discussie die onder leiding van Martine Zuil, hoofdredacteur Misset horeca, werd gehouden tijdens het Misset Horeca Ondernemers Event ‘Kansen pakken voor meer omzet’ maandag 31 oktober in Maarsen.

Sociale media is een hulpmiddel

David Lemstra van proeflokaal De Stomme van Campen vertelde dat hij op Twitter volgers heeft in het hele land. Een stunt opstartte met Bockbier en BlackBerry leverde hem veel retweets, publiciteit en naamsbekendheid op, maar trok slechts twee extra bezoekers. ‘Zo zie ja maar dat zo’n actie eigenlijk niets kost en toch veel bekendheid oplevert.’

Hij is van oordeel dat naamsbekendheid waarde heeft. Bij de verkoop van het bedrijf bijvoorbeeld. Luken die persoonlijk niet op Twitter of Facebook actief is, reageerde: ‘Een bekende naam is mooi. Maar er is niemand die daar een paar later nog een piek voor over heeft. Komt bij dat ik me afvraag of iedereen niet moe wordt van al die discussies en acties over bockbiertjes en wat al niet meer. Ik zou mijn energie gaan gebruiken om de kassa gevuld te krijgen.’

Verschillende ondernemers in de zaal lieten weten dat sociale media voor hen belangrijk zijn. ‘Het brengt ons aantoonbaar extra omzet’, aldus een caféhoudster in Zwolle. ‘Maar ik ben wel Twitterverslaafd geweest. Van mijn medewerkers mag ik nu niet meer twitteren achter de bar.’

Een andere ondernemer liet weten dat social media ook hun keerzijde hebben. ‘Er hoeft maar één verkeerde tweet rondgestuurd te worden en je merkt het. Ik heb meegemaakt dat mijn café binnen het half uur leeg was, omdat de jongeren ineens zo nodig ergens anders naar toe moesten.’

Het Misset Horeca Ondernemers Event is mede mogelijk gemaakt door:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels