Start social media met Google Alerts

Start social media met Google Alerts

Horecaondernemers die willen starten met sociale media maar niet weten hoe, kunnen het beste beginnen met het monitoren van hun naam en bedrijfsnaam op internet. Via Google Alert is het eenvoudig in beeld te krijgen wat er over jou wordt gezegd, tipt social media-expert Petra de Boevere.

Petera de Boevere deed haar uitspraak na de presentatie van haar boek ‘Meisje van de Slijterij’ donderdagmiddag in Bunnik.

‘Ook als horecaondernemers niet bloggen of niet twitteren, moeten ze één ding doen en dat is monitoren. Want mensen praten toch wel over je. Vroeger deze ze dat tijdens verjaardagen, nu doen ze dat online. Dat kun je vervelend vinden, maar je wilt wel weten wat ze over je zeggen’, aldus De Boevere.

De Boevere vervolgt: ‘Ga in ieder geval je Google Alerts instellen op je bedrijfsnaam en eigen naam. Dan krijg je automatisch een mailtje wanneer er iets over jou of jouw bedrijf online is geplaatst. Zo kun je direct zien wat mensen van jou vinden, positief of negatief. En daar kun je van leren’.

‘Er is zoveel op het gebied van social media. Je kunt niet met alles gelijk beginnen. Start daarom eerst met die Google Alerts en vogel dan eens uit of een blog of twitter wat voor jou is. En of je je gasten er bij kunt betrekken en een community kunt bouwen van fans die gratis ambassadeur van jou worden’, aldus De Boevere.

Donderdag 9 september presenteerde De Boevere haar boek in het Postiljon hotel in Bunnik voor een groep van fanatieke social media-gebruikers. Het boek gaat over de invloed van internet op een zelfstandig ondernemer met de nodige juich- en treurmomenten.

Na afloop van de presentatie vertelde De Boevere dat ze regelmatig twittert over restaurantbezoeken. Met haar account @slijterijmeisje heeft ze ruim zesduizend volgers. ‘Als ik een kerstdiner nuttig, maak ik van elke gang een foto en die gaat op twitter. Mijn twitter-vrienden zien dan dat ik bij elke gang dezelfde saus krijg. Dat is een vernietigend oordeel, terwijl de restaurateur er geen weet van heeft dat er zesduizend mensen mee kijken.’

Zie interview met Petra de Boevere