Topkoks schenken soeprecepten aan Leger des Heils

Topkoks schenken soeprecepten aan Leger des Heils

Geheel belangeloos hebben negentien Nederlandse topkoks van Les Patrons Cuisiniers hun soeprecepten prijsgegeven voor een speciaal soepboek van het Leger des Heils. De opbrengst van het boek, met een voorwoord van Youp van 't Hek, gaat naar projecten die in het teken staan van de soepverstrekking aan dak- en thuislozen.

Het boek '50/50 Soep om te delen', dat maandag in Amsterdam is gepresenteerd, is een nieuw initiatief dat onder het label 50/50 (fifty-fifty) wordt uitgebracht. Met dit merk brengt het Leger des Heils al langer zijn missie op een tastbare en originele manier onder de aandacht van mensen.

’50/50 Staat voor de overtuiging dat een betere wereld begint met “samen doen en delen”. Soep is daarbij een metafoor voor naastenliefde’, stelt het Leger des Heils. Bovendien is soep en de verstrekking daarvan altijd al verbonden met deze organisatie.

Het boek, uitgegeven door Kosmos-Z&K die onder andere uitgever is Jamie Oliver, bevat bijna vijftig recepten die gecreëerd zijn door leden van Les Patrons Cuisiniers, een samenwerkingsverband van kwaliteitsrestaurants in Nederland. Op de ledenlijst van Les Patrons Cuisiniers staan onder andere Cees Helder van driesterrenrestaurant Parkheuvel in Rotterdam, Robert Kranenborg van Le Cirque in Scheveningen en Martin Kruithof van tweesterrenzaak De Lindenhof in Giethoorn.

Naast de koks werkten ook de twintig fotografen van de Photographers Association of the Netherlands (PANL) belangeloos mee aan het boek. Cabaretier Youp van 't Hek schreef het voorwoord.

Naast de recepten staan er allerlei sfeerreportages in over het werk van het Leger des Heils. De merken 50/50 en 50/50 Fashion werden in 2003 voor het Leger des Heils ontwikkeld door reclamebureau Only. Voor 50/50 Soep om te delen heeft Only een concept van het Noorse Leger des Heils verder uitgewerkt. Ieder exemplaar is uniek, omdat het is verpakt in een zakje dat is gemaakt van een tweedehands deken.