nieuws

Trend 2006: Biefstukrestaurant hot, kroegpilsje not

Horeca

Biefstukrestaurants worden dé hit van 2006. Net als de thuistap, die het kroegpilsje een flinke oorwassing geeft. Schreeuwende beeldbuis-koks als Herman den Blijker en Gorden Ramsay worden niet meer gepruimd.

Trend 2006: Biefstukrestaurant hot, kroegpilsje not

Dat meldt het Algemeen Dagblad in haar trendvoorspelling voor 2006. Volgens de ochtendkrant willen consumenten grote stukken entrecote en t-bone op hun bord. De krant voorspelt dat biefstukrestaurants als paddenstoelen uit de grond schieten. De kleine hapjeskeuken ligt onder vuur, althans thuis. Tapa’s, dimsum en liflafjes zijn voor veel consumenten te moeilijk om te bereiden.

Het kroegpilsje krijgt het steeds moeilijker. Reden is de flinke opmars van de thuistap. De Beertender en de PerfectDraft vliegen als warme broodjes over de toonbank. Het AD wijdt deze opmars aan het duurder wordende pilsje in de kroeg.

Herman den Blijker en Gordon Ramsay moeten vrezen voor hun kijkcijfers. Nederlanders hebben genoeg van ‘afzeik-tv’ met schreeuwende beeldbuis-koks, aldus de krant. ‘Onder het mom: mag het een onsje subtieler gaan we terug naar de meer stijlvolle en softe benadering.’

Ook De Telegraaf doet een voorspelling voor 2006. Dit in de vorm van een lijst met wat hip is en wat uit is. Opvallend is dat in tegenstelling tot het AD Herman den Blijker ‘in’ is. Net als verse fruitschakes, een patatje mét, de zingende kroegbaas Peter Beense, de Poolse keuken, de Waddeneilanden en stoofpotjes. Uit is volgens de krant het grand dessert, liflafjes, kant-en-klare sapjes, sushi, Jamie Oliver en de Thaise keuken.

‘Wat we gemerkt hebben is dat de combinatie van oriëntaals en mediterraan erg aanslaat’, licht de Rotterdamse horecaondernemer Aryan Tieleman de trendvoorspelling toe in het AD. ‘Dat blijft zo. Wat ook blijft is value for money. Je moet gewoon als Hollander bevredigend het pand verlaten, zonder dat je het gevoel hebt dat je te veel hebt betaald. Eind jaren negentig liet iedereen zich belazeren in de horeca, maar die tijd is voorbij.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels