Vakbond sleept Aldi voor rechter

Vakbond sleept Aldi voor rechter

CULEMBORG - Discounter Aldi moet zich binnenkort voor de rechter verweren over een conflict met de vrachtwagenchauffeurs van het bedrijf. 'Het is uitzonderlijk in de supermarktbranche dat de rechter er aan te pas moet komen, tenzij het Aldi betreft. Met dat bedrijf valt niet te praten.

Dat zegt Henk van der Ploeg van FNV Bondgenoten tegenover Distrifood.nl. Volgens de vakbondsbestuurder verplicht Aldi zijn chauffeurs op het distributiecentrum in Culemborg iedere zaterdag te werken, terwijl in de cao is afgesproken dat de chauffeurs slechts eens per vier weken op zaterdag de Aldi-filialen moeten beleveren met levensmiddelen. 'Aldi laat duidelijk weten dat het niet van plan is om te wijken van dit beleid. Dan resteert voor ons maar een mogelijkheid en dat is het nemen van gerechtelijke stappen.'

Hoewel de bonden regelmatig in de clinch liggen met het bedrijf, is het voor het eerst sinds 2004 dat de bonden een collectieve rechtszaak voeren tegen Aldi. Drie jaar geleden vochten de bonden met Aldi voor de rechtbank een conflict uit over de zogenaamde wurgcontracten van de discounter. Het bedrijf verplichtte bedrijfsleiders destijds contracten te tekenen, waardoor ze gedwongen werden om structureel te veel uren te maken.

Slechte verhoudingen
Volgens Van der Ploeg is de nieuwe rechtszaak tegenend voor de verslechterde verhoudingen tussen de bonden en Aldi. Onlangs werd de vakbonden de toegang ontzegd tot een vergadering van de Belangengroep Logistiek (BGL) van Aldi Best. 'Het laatste half jaar worden de verhoudingen steeds slechter. Het bedrijf is vaak wel bereid om te praten met de vakbonden, maar staat het personeelsleden niet toe intern vakbondsvergaderingen te beleggen. Aldi komt er steeds duidelijker voor uit, dat het niets moet weten van medezeggenschap en inmenging van het personeel.'

Van der Ploeg concludeerde eerder al tegenover Distrifood dat de harde opstelling ten opzichte van het personeel en de 'Middeleeuwse praktijken' die plaatsvinden in de winkels en dc's, Aldi ook bij consumenten een imagoprobleem bezorgen. De discounter moest in 2006 voor het vierde achtereenvolgende jaar slikken dat minder huishoudens de filialen van het bedrijf bezoeken. 'De dalende populariteit van Aldi en de achterblijvende omzetten bij de marktgroei zijn mede te wijten aan het personeelsbeleid. Dat er iedere keer problemen zijn, bereikt ook de consument.'