'Wijn indelen op smaak

'Wijn indelen op smaak

Ondanks de almaar stijgende populariteit van wijn, blijft het vaak gissen en zoeken naar de juiste wijn voor het juiste moment. De opkomende wijnketen Grapedistrict in Amsterdam wil die drempel voor de consument verlagen door wijnen niet meer in te delen op basis van landen of jaargangen, maar op smaak en moment.

Grapedistrict opende de eerste zaak in de Pijp in Amsterdam en in mei de tweede in de Jordaan. Uiteindelijk moet het stedelijk concept uitgroeien tot een keten met vestigingen in verscheidene andere Nederlandse steden. ‘Onze doelstelling is wijnen te verkopen die losstaan van allerlei onbekendheden rondom het etiket. Daarom zijn onze wijnen gegroepeerd rondom smaak. Elke groep heeft een eigen kleur’, licht een van de drie eigenaren Freek Padberg toe.

De winkel kent negen verschillende groepen die allemaal een eigen naam hebben, zoals bubbly, mellow, rosy, deep en honey. Zo staat bubbly vooral voor prikkelende en frisse wijn, mellow voor de fruitige en vriendelijke wijnen en deep voor de zware en krachtige wijnen. Hiermee denken de eigenaren - naast Padberg Joost Bockwinkel en Gijs Groenevelt - het voor veel klanten gemakkelijker te maken de juiste wijn bij het juiste moment te vinden.

Bij het Productschap Wijn geloven ze wel in een winkelconcept waar wijn veel meer wordt verduidelijkt. Beleidsmedewerker Jaap Oosterbroek wil niet zeggen dat mensen vaak op goed geluk wijn kopen. ‘Men treft op den duur de juiste wijn en blijft daar dan rondheen hangen. De druifsoort is dan vaak bepalend. Dan bevalt de bijvoorbeeld een Franse Merlot, maar wagen ze soms ook de Australische Merlot’, aldus Oosterbeek.

Hij vertelt dat uit onderzoek is gebleken dat wijnjongeren - mensen die net wijn zijn gaan drinken - het drinken al snel associëren aan bezigheden en momenten en niet aan etiketten. ‘Uit eten gaan, bij vrienden op bezoek, thuis, samenzijn , ontspannen en genieten zijn dan van die associatiemomenten.’ Het Franse ministerie van Landbouw constateerde kort geleden nog in een onderzoek dat er duidelijk over wijnen moet worden gecommuniceerd naar de consument.

‘Weg met al die soorten wijnen en terug naar wat de consument wil en niet naar wat de producent denkt dat de consument wil’, aldus Oosterbeek. Het is precies wat Padberg en de zijnen willen: ‘Geen sfeer meer van houten vaten, schorten en een verkoper met snor en sigaar. Onze frustratie was ook altijd waarom mensen toch zo moeilijk gingen doen als eenmaal over wijnen werd gesproken.’