Zakelijke bestedingen trekken horeca uit dal

Zakelijke bestedingen trekken horeca uit dal

Voor het eerst sinds 2002 is de omzet in de horeca weer gestegen. In het vierde kwartaal van 2004 steeg de omzet met 0,9 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De zakelijke bestedingen zijn vooral verantwoordelijk voor de omzetplus.

De jaaromzet van 2004 kwam nog wel uit op een verlies ten opzichte van 2003. De omzet lag 0,3 procent lager. Dit is een verbetering ten opzicht van 2003, toen de jaaromzet nog met 2,4 procent daalde.

In het laatste kwartaal van 2004 sloegen vooral de 4- en 5-sterren hotels voor zakenmensen hun slag. Daar werden betere omzetten geboekt dan bij hotels in het lager segment. Ook bij de restaurants deden de grote bedrijven, die mede afhankelijk zijn van de zakelijke gast, het gemiddeld beter dan hun collega’s.

Ook eetcafés zitten weer in de lift. Hun productaanbod sluit goed aan bij de prijs-kwaliteitvoorkeur van de consument, zo beargumenteert het Bedrijfschap Horeca en Catering de gepubliceerde cijfers. Minder goed ging het eind 2004 met de cafetaria’s en lunchrooms. In de fastfoodsector liep de omzet met 1,4 procent terug. De omzet in de catering en kantines daalde met 1,6 procent. De verblijfsrecreatie draaide een 0,2 procent hogere omzet in het vierde kwartaal.