Zwaar conflict Friesche promotiebureaus

Zwaar conflict Friesche promotiebureaus

Toeristenbureaus in Friesland zitten in elkaars vaarwater bij het promoten van hun provincie. Directeur Albert Hendriks van Friesland Holland veegt in een persschrijven de vloer aan met concurrent Fryslân Marketing. Volgens Hendriks remt laatstgenoemde de groei van het toerisme in de noordelijke provincie.

‘Fryslân Marketing moet het toerisme tot 2010 met 15 procent laten groeien’, begint Henriks zijn verhaal. ‘Door dure radioreclame voor de website www.beleeffriesland.nl, die lang niet volledig is, schotel je de potentiële gast een zeer beperk en niet representatief aanbod voor. Het is onvoorstelbaar dat Fryslân Marketing met bakken overheidsgeld niets bijzonders heeft gepresteerd op het gebied van Internet. Hiermee bezorg je Friesland een achterlijk imago.’

De woorden van Hendriks liegen er niet om. De directeur van Friesland Holland uit Wolvega is vooral verbaasd over het ontbreken van zijn eigen bedrijf op de website www.beleeffriesland.nl. ‘Zeer opvallend is onze afwezigheid, terwijl we één van de grootste aanbieders van vaar- en fietsvakanties in Europa zijn. In plaats van het bureau voor toerisme Friesland Holland voor de promotiekar te spannen, hindert directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing niet alleen zichzelf maar ook het hele toeristisch-recreatieve bedrijfsleven.’

In een open brief aan Fryslân Marketing eist Friesland Holland uitvoering van eerder gedane beloftes. Volgens Hendriks zou zijn bedrijf meeliften op commercials van de nieuwe website. ‘Wij hebben geld gereserveerd voor deelname aan de campagne van Beleeffriesland.nl. Dit op verzoek van Fryslân Marketing. Nu dit bedrijf ons weigert, moeten we hals over kop advertenties in regionale- en nationale dagbladen plaatsen om de schade in te halen. Het bureau keert met zijn onprofessionele houding de marktwerking waardoor de promotionele activiteiten op het gebied van recreatie en toerisme in Friesland sterk wordt beperkt.’