Bierverkoop SABMiller neemt toe

Bierverkoop SABMiller neemt toe

SABMiller, het moederbedrijf van Grolsch, heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2012/2013 meer bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit het handelsbericht dat de op een na grootste brouwer ter wereld dinsdag 22 januari naar buiten bracht.

Het moederbedrijf van Grolsch en merken als Pilsner Urquel, Peroni en Miller Lite voerde het autonome volume, waarbij desinvesteringen en acquisities buiten beschouwing blijven, met 2 procent op. Bij de frisdranktak steeg het volume met 3 procent. Analisten rekenden in doorsnee op een 3 procent hoger biervolume.

Europa

SABMiller maakte het aantal verkochte liters niet bekend. Wel stelde het bedrijf dat de omzet per hectoliter op jaarbasis met 5 procent steeg. De totale omzet nam met 8 procent toe. Het concern is vooral succesvol in Latijns-Amerika en Afrika, waar de volumes met respectievelijk 6 en 4 procent groeiden.

In Europa stonden enkele biermarkten onder druk vanwege het lage consumentenvertrouwen, waardoor het volume slechts 1 procent steeg. Analisten voorzagen hier een groei van 5 procent.

Foster’s

De bierverkopen in de regio Asia-Pacific namen onverwacht met 1 procent af, waar de marktkenners ook een toename van 5 procent verwachtten. SABMiller wijt de daling aan de uitzonderlijk koude en natte winter in China.

De verkopen in de regio kregen nog wel een positieve impuls van de overname van de Australische brouwer Foster’s in 2011. De winstmarges op Foster’s zijn hoger dan bij andere merken van SABMiller.

Bron: ANP