Grievink: 'Authentiek, gezond, gemak en snel

Grievink: 'Authentiek, gezond, gemak en snel

Functioneel eten buiten de deur, dat blijft volgens Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland de grote trend in de foodsector. 'Daarbinnen gaat het om authentiek, gezond, gemakkelijk en snel.

Voor het ambacht in de horeca blijft ruimte, maar daarachter ontwikkelt zich volgens Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland een steeds groter wordende groep met systeemhoreca.

Misset Horeca haalde Grievink voor de camera en sprak met hem onder andere over de trends in de markt van eten buiten de deur.

Gezondheid, gemak en snelheid

‘Gericht op goedkoop en als het alternatief voor thuis koken’, legt Grievink uit. ‘Er blijft een markt voor eten op sterrenniveau, dat gaat gewoon door. Daarachter is er echter volop ontwikkeling en de markt die daar ontstaat, richt zich heel duidelijk op functioneel eten buiten de deur.’

Dat laatste blijft in de ogen van Grievink de grote trend. ‘Daarbinnen is de consument op zoek naar authenticiteit, nog meer gezondheid, gemak en snelheid. Tijdwinst is een belangrijk argument, vandaar ook de blijvende opkomst van de smartphone in de foodsector.’

Consumentenvertrouwen

Grievink benadrukt dat dit gezamenlijk pallet steeds belangrijker wordt in een markt die het moeilijk heeft.

2013 is nog een heel lastig jaar. Voor het eerst in jaren is sprake van een omzetdaling, eigenlijk winnen alleen de supermarkten nog terrein. De omzet in de horeca daalt dit jaar met 2,2 procent.’

Op basis van de verzamelde gegevens denkt en hoopt Grievink dat de bodem is bereikt en dat het vanaf volgend jaar weer beter gaat. ‘De enige belemmerende factor is het consumentenvertrouwen, dat heeft nog een zet nodig.’