Crowdfundingtrend begint nu echt

Crowdfundingtrend begint nu echt

Nu banken de handen op de knip houden en bierbrouwers beloven een minder prominente rol in horecafinanciering te spelen, wordt crowdfunding steeds belangrijker voor aspirant horecaondernemers. Zo belangrijk dat er dit jaar sprake is van een trend.

Dat constadeert Simon Douw van Douw&Koren Crowdfunding Consultancy. Douw deed zijn trendvoorspelling na afloop van de masterclass ‘Crowdfunding in de horeca’, gegeven op de Horecava.

‘Crowdfunding in de horeca begint te groeien. De trend begint nu net. Horecabedrijven zijn uitermate geschikt om gebruik te maken van crowdfunding om zo een deel van de financiering rond te krijgen’, aldus Douw.

In Nederland zijn inmiddels 22 crowdfunding-platforms. De drie belangrijkste voor ondernemers zijn volgens Douw onder andere CrowdAboutNow.com, Geldvoorelkaar.nl en Symbid.com. Gisteren wist Misset Horeca te melden dat het eerste hotel in Nederland dat gebruik gaat maken van crowdfunding in de maak is.

Gemiddeld wordt er 12.000 euro opgehaald bij een crowdfunding-project. Bij grote projecten is het niet ongebruikelijk dat het bedrag vele malen hoger ligt, ver boven de 50.000 euro. Volgens Douw is het dan ook belangrijk deze vorm van financiering als een deelfinanciering te zien, naast andere vormen zoals een lening bij de bank en bij andere geldschieters.

‘Crowdfunding is geen easy money. Er mislukken meer projecten dan dat er slagen. Vergeet niet dat de crowd jouw plan grondig gaat checken en onderzoeken, net als bij een bank’, aldus Douw.

De periode van crowdfunding duurt gemiddeld tussen de zestig en negentig dagen. Douw: ‘Dan moet het beoogde bedrag binnen zijn. Als de periode langer duurt, verslapt de aandacht. Belangrijk is om tijdens de ophaalperiode zo veel mogelijk aandacht te besteden aan het project. Gebruik daarbij woorden als samen en revolutionair. Maar vergeet niet dat crowdfunding heel hard werken is’.