FNV snapt ophef over 'Braboneger' niet

FNV snapt ophef over 'Braboneger' niet

FNV Horeca begrijpt niets van de commotie rondom haar nieuwe cao-campagne. Er is ophef ontstaan over het gebruik van het woord 'Braboneger'. In een reactie laat voorzitter Ben Francooy weten dat 'de campagne juist een heel positieve gedachte verkondigt, maar dat daar in de meeste berichtgeving totaal aan wordt voorbijgegaan'.

Begin oktober startte FNV Horeca de cao-campagne Braboneger Horecatour. Daarmee wil de vakbond jonge horecaprofessionals bewust maken van hun arbeidsvoorwaarden.

'Om deze doelgroep te bereiken, hebben wij een boegbeeld gekozen: YouTube-held Steven Brunswijk, bekend als Braboneger', aldus FNV Horeca.

Meldpunt Discriminatie Amsterdam

Het gebruik van het woord Braboneger in de campagne heeft echter voor ophef gezorgd, zo meldde Misset Horeca donderdagochtend 24 oktober. Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam valt daarover, mede door de discussie over Zwarte Piet.

Ben Francooy

FNV Horeca-voorzitter Francooy in een reactie: 'Wat ons verbaast, is dat deze campagne juist een hele positieve gedachte verkondigt: dat werken in de horeca nog leuker wordt als het goed is geregeld.'

Volgens de vakbondsvoorman wordt aan die boodschap in de meeste berichtgeving 'totaal voorbijgegaan'.

Arbeidsvoorwaarden

'De campagne gaat over arbeidsvoorwaarden voor horecawerknemers, niet over een zelfgekozen artiestennaam', zo vervolgt FNV Horeca. 'De Braboneger heeft een uitgesproken mening over alle mogelijk onderwerpen, dat is wat hem opvallend maakt.'

En daar is in de ogen van de vakbond 'niets mis mee. Steven werkt zelf al jaren keihard in de horeca, dus hij past perfect bij het doel van deze campagne.'