FNV start campagne voor nieuwe horeca-cao

FNV start campagne voor nieuwe horeca-cao

FNV Horecabond is een campagne gestart om te weten te komen wat personeel in de horeca belangrijk vindt. De campagne vindt plaats in aanloop naar de cao-onderhandelingen later dit jaar.

De campagne heeft de naam ‘Braboneger Horecatour.nl’ meegekregen. De Braboneger vraagt via ludieke video’s horecawerknemers te reageren op stellingen op www.horecatour.nl, zo laat FNV weten in een persbericht.

‘De begrippen cao en arbeidsvoorwaarden staan ver af van de belevingswereld van jongeren, terwijl bijna tweederde van de werkenden in de horeca onder de 23 jaar is. Jongeren dus, die meestal niet inzien dat een cao zo belangrijk voor ze is’, aldus sectorbestuurder Milen van Boldrik van FNV Horeca.

Van Boldrik denkt de jongeren met deze horecatour wél te kunnen aanspreken. ‘De Braboneger, die trouwens zelf in de horeca heeft gewerkt, laat in grappige video’s zien dat er goede afspraken moeten zijn om lekker te werken in de horeca. “Ge moet gewoon normaal kenne werke in de horeca” stelt de Braboneger’.

Voor eind dit jaar moet er voor alle 335.000 horecawerknemers een nieuwe horeca-cao worden afgesloten.