Als voorbeeld haalt Welsing-Swinkels een anekdote aan uit het verleden: Mijn oom heeft in de jaren '70 heel scherp bedacht dat voornamelijk vrouwen de boodschappen doen. Hierop werd direct ingespeeld door een makkelijker te tillen kratje te ontwikkelen, met 12 flesjes in plaats van 24. Deze nuchterheid zit vandaag de dag nog steeds in ons bedrijf uiteraard wel met de juiste organisatorische ondersteuning om de innovatiekracht maximaal te benutten.'
Innovaties
Die innovaties bij Bavaria vinden op alle terreinen plaats: van logistiek tot aan nieuwe systemen of producten. Met dat laatste is een ander voorbeeld genoemd waarop Bavaria hoog weet te scoren: productaanbod. Ook op dit gebied laat het Brabantse bedrijf de concurrentie achter zich. 'Wij gaan heel ver voor onze klant en doordat wij een kleinere partij zijn dan de anderen in deze categorie, kunnen wij in verhouding flexibeler inspringen op de wensen van onze klanten. Je kan ons alles vragen en als het ook maar even mogelijk is, dan voldoen wij aan die wens.'
Op het gebied van (gedeelde) kennis scoort Bavaria ook hoog, waarbij het opvalt dat de volledige top-3 uit bierleveranciers bestaat. De top bij dit beoordelingscriterium bestaat achtereenvolgens uit Heineken (7,42), Bavaria (7,11) en Grolsch (6,94).
Samenwerking
Op het gebied van samenwerking domineert Bavaria weer. Het laat Heineken op een tweede plek achter zich: een waardering van 7,44 betekent liefst 0,61 cijferpunt hoger dan de concurrent uit Zoeterwoude. Welsing herkent ook hier het voordeel van een kleinere partij met kortere lijnen: 'Zoals gezegd; wij gaan heel ver voor onze klant en dat moet ook wel. Wij moeten het juist hebben van samenwerking, daarmee dienen we ons staande te houden tussen het geweld de 'grote jongens'. En omdat te bewerkstelligen denken wij heel ver mee met onze klanten.'