Foodstep: omzetdaling in alle horecasectoren

Foodstep: omzetdaling in alle horecasectoren

In de foodservicemarkt daalde de omzet van eten en drinken het afgelopen jaar met 2,5%. De grootste klappen vielen in de zorg en bij tankshops. Maar ook in de 'traditionele horeca' daalde de omzet. Dat meldt onderzoeksbureau Foodstep.

Volgens Foodstep hebben restaurants het moeilijk doordat de gemiddelde bestedingen een stuk lager liggen. De drankensector heeft het structureel moeilijk, al zijn de verschillen binnen dit segment groot. Logies hebben een moeilijk eerste half jaar gehad en leefden daarna weer op, maar konden geen omzetdaling voorkomen.

Fastservice

Fastservice groeide jarenlang achter elkaar, maar daalde nu voor het tweede jaar op rij. Met name snackbars hebben het erg moeilijk. IJssalons en strandbedrijven profiteerden van de gunstige zomer.

Innovaties

De economische recessie heeft ook geleid tot innovaties in het aanbod. Foodstep ziet veel nieuwe kleinschalige eet- en drinkconcepten, die zichzelf ontwikkelen op het grensvlak van detailhandel en foodservice. Ze profileren zich volgens het onderzoeksbureau met een duidelijke productspecialiteit zoals koffie/thee, frozen yoghurt, vers sap, brood, tosti en
chocola. Of duidelijke segmentatiekeuzes, zoals de focus op alleen mannen óf vrouwen.
Foodservice in 2014
Voor 2014 wordt een groeicijfer van rond de 0% verwacht, waarbij de ontwikkelingen zich afhankelijk van het consumentenvertrouwen iets kunnen herstellen. Foodstep veracht dat vooral in de horeca, zorg, catering en petrol het moeilijk blijven houden.