Flink meer omzet Diageo in Benelux

Flink meer omzet Diageo in Benelux

Zag het Britse drankenconcern Diageo de verkopen in het door de crisis geplaagde West-Europa teruglopen, in Duitsland en de Benelux klom de omzet in het afgelopen half jaar met meer dan 10 procent.

Vooral de zogeheten premiummerken, waaronder de duurdere whisky’s en wodka’s, presteerden ‘extreem goed’, zei directeur Benelux Dirk van Ham in een toelichting op de vorige week gepresenteerde cijfers.

Totale omzet

De winst van ’s werelds grootste producent van gedistilleerde dranken steeg in de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar met 9 procent. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 2,03 miljard pond (3,2 miljard euro), vergeleken met 1,87 miljard pond een jaar eerder.

De totale omzet steeg met 5 procent tot 6,039 miljard pond (7,05 miljard euro) in het half jaar dat liep tot eind december. De opkomende markten waren goed voor 42 procent van Diageo’s verkopen. Het bedrijf streeft ernaar in Afrika, Azië en Latijns-Amerika in 2015 de helft van zijn omzet te maken.

Europa

De Europese verkopen, samen goed voor ongeveer 28 procent van de omzet, daalden met 2 procent. Behalve uitschieters Duitsland en de Benelux waren er goede resultaten in Turkije, Rusland en andere Oost-Europese landen.

In Turkije, waar de omzet met 14 procent steeg, verwacht Diageo veel van het onlangs overgenomen Yeni raki. Het bedrijf wil raki ook buiten Turkije gaan distribueren, waaronder in Nederland.

Ketel One

Diageo, bekend van merken als Johnnie Walker whisky, Smirnoff wodka en Guinness bier, profiteerde vooral van een groeiende vraag in de opkomende markten naar dranken in het duurdere segment, zoals Ketel One wodka en Bulleit Bourbon. Ketel One wodka, in de Verenigde Staten al een regelrechte hit, is ook in Nederland sterk in opkomst

De verkopen in Noord-Amerika, goed voor ongeveer een derde van de groepsomzet, stegen met 5 procent. Prijsverhogingen en dubbele groeicijfers van de premiummerken stuwden de omzet daar.

‘Ons groeiend bereik in een opkomende middenklasse in de sneller groeiende markten was de belangrijkste motor van onze volumegroei’, verklaarde topman Paul Walsh.

Bron: ANP