Alcoholbranche wil af van 'zuipprogramma's

Alcoholbranche wil af van 'zuipprogramma's

De alcoholbranche in Nederland is klaar met tv-programma's waarin jongeren zich volgooien met drank. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie roept RTL op om te stoppen met 'Oh Oh Cherso', een serie waarin jongeren die in het buitenland vakantie vieren op de voet worden gevolgd.

Jongeren worden volgens de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) geconfronteerd met beelden waaruit blijkt dat heel veel alcohol drinken de norm is. Terwijl STIVA juist wil dat jongeren op een verantwoorde manier met alcohol omgaan.

‘Een programma als Oh Oh Cherso werkt contraproductief op al die inspanningen en de positieve resultaten die zij hebben opgeleverd’, zegt Peter de Wolf, directeur van STIVA.

Alcohol en jongeren

De Wolf begrijpt dat het vreemd over kan komen dat juist de alcoholbranche met deze oproep komt. ‘Zij is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken’, legt hij uit.

‘Ook RTL hoort bij de Nederlandse samenleving en zou zich moeten realiseren dat zij invulling moet geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema ‘alcohol en jongeren’.’

Volgens de directeur van STIVA bestaat de kans dat de alcoholbranche er vanaf 1 januari voor kiest om niet meer te adverteren rond televisieprogramma’s als Oh Oh Cherso.

Bron: ANP