NOS.nl schrijft over de analyse van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Daarin is het uitgavenpatroon van consumenten aan eten en drinken in 2008 vergeleken met dat van nu.
Van der Valk en McDonald's
In het artikel worden hotelketen Van der Valk en fastfoodgigant McDonald's genoemd als de grote winnaar, met omzetstijgingen tot wel 22 procent.
Ook La Place en de 'Starbucks-achtigen' noteerden 'aanzienlijke verkoopstijgingen'. In de retail is de Duitse supermarktdiscounter Lidl de grote winnaar.
Zekerheid en gezondheid
FSIN noemt als reden voor hun succes dat 'consumenten in deze economische tijden zoeken naar zekerheid' en dat 'die formules ook steeds beter (en gezonder) worden'. Ook belangrijk noemt de onderzoeker de aanwezigheid van gratis internet.
Sterk merk
Volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink wordt een sterk merk de komende jaren van cruciaal belang, omdat consumenten dan weten wat ze krijgen.
Daarnaast willen zij transparantie, eerlijk voedsel en kennis van zaken.
Prijsstijgingen
Aan het begin van de crisis gaven alle Nederlanders gezamenlijk €56 miljard uit, aldus NOS.nl. Vorig jaar was dat €57 miljard.
FSIN benadrukt dat die stijging wordt veroorzaakt door prijsstijgingen en dat het niet zo is dat 'we meer zijn gaan eten'.
Omzet
Cafés (-22 procent), speciaalzaken als slagers, bakkers en groenteman (-13 procent), snackbars (-16 procent) en bedrijfsrestaurants (-15 procent) hebben de afgelopen jaren de grootste omzetdalingen gehad.