Jongeren komen voor het goeie gevoel, ouderen voor de service

Jongeren komen voor het goeie gevoel, ouderen voor de service
Koos Groenewold

De reden waarom gasten terugkomen naar een horecabedrijf verschilt sterk per generatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse instituut Technomic. Jongeren komen voor het goeie gevoel, ouderen voor de service.

Uit het onderzoek, getiteld 'Keep 'Em Coming Back', blijkt dat jongeren meer belang hechten aan het imago van een concept en het innovatieve karakter van een bedrijf. Een zaak moet volgens hen nieuwe opwindende producten aanbieden. Ook vinden ze het  belangrijk dat het bedrijf goede doelen ondersteunt.

'Jongeren komen niet voor het stillen van de honger, maar voor het goede gevoel,' zegt Darren Tristano van Technomic. Oudere consumenten van de Generatie X en babyboomers stellen hogere prioriteit aan sfeer en service.' Zij beoordelen een zaak op hygiëne, locatie, kwaliteit van het product en vriendelijkheid van de bediening. De conclusies komen uit de database van Technomic. Daarin zitten de consumentenervaringen  van de 128 belangrijkste restaurantketens in de VS. www.technomic.com