nieuws

Ontwikkelteam MijnHoreca woest over besluit Bedrijfschap

Horeca

Het Bedrijfschap Horeca en Catering laat bij monde van voorzitter Pieter Jan Biesheuvel weten dat het internetplatform MijnHoreca niet gebruiksklaar kon worden opgeleverd bij het stopzetten van het schap. Betrokkenen van het ontwikkelteam van MijnHoreca zijn woest dat de stekker uit de internetinnovatie is getrokken.

Ontwikkelteam MijnHoreca woest over besluit Bedrijfschap
Ontwikkelteam MijnHoreca woest over besluit Bedrijfschap

MijnHoreca is een internetplatform waarmee horecaondernemers op basis van allerlei data hun  bedrijfsvoering kunnen bijsturen en verbeteren. Het product is onder de vleugel van het Bedrijfschap gebouwd en zou bij het stopzetten van het schap overgaan naar een coöperatie.

Zou, want bij de laatste vergadering van het bestuur van het Bedrijfschap is besloten dat deze overgang niet gaat plaatsvinden. Volgens voorzitter Pieter Jan Biesheuvel is het project ‘helaas niet afgerond’.

‘Hoewel er met grote inzet aan is gewerkt, bleek in de loop van dit jaar dat het project niet gebruiksklaar kon worden opgeleverd. Een doorstart door een externe private partij is door het bestuur om verschillende reden afgewezen. Achteraf betreur ik dat we de voortgang van MijnHoreca niet strenger hebben bewaakt, zodat we misschien nog tijdig hadden kunnen bijsturen’, aldus Biesheuvel op de site van het Bedrijfschap.

De woorden van Biesheuvel zetten kwaad bloed bij mensen uit het kamp van MijnHoreca. Hermannus Stegeman, voormalig horecaondernemer en tegenwoordig adviseur, is volgens eigen zeggen met stomheid geslagen. In een blog laat Stegeman, die lid was van het ontwikkelteam van MijnHoreca, geen spaan heel van de woorden van Biesheuvel. Eerder deze maand liet voormalig Sectorvoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, Remco Glas, zich al gelden over dit onderwerp.

Volgens Stegeman is een uniek en veelbelovend project bewust om zeep geholpen. ‘Een project waar de directeur en enkele beleidsmedewerkers van KHN in hun onwetendheid van hebben geroepen dat het bestond uit opgeklopte lucht. Waarvan Lodewijk van der Grinten (directeur van KHN, red.) zelf in een gesprek mij toebeet dat er niets bruikbaars was en niets is en dat hij in de mensen nooit veel vertrouwen heeft gehad’, schrijft Stegeman.

Stegeman vervolgt: ‘Hoe kan de directie van KHN zo’n beeld hebben, terwijl directe beleidsmedewerkers bovenop het vuur hebben gezeten en intensief met de bewuste bestuurders van het schap hebben geschakeld. Dezelfde bestuurders die wisten dat de app vrijwel klaar was en het gehele proces op 1 november stopten’.