nieuws

Onderzoek: Nederlandse foodmerken passief op Twitter

Horeca

Relatief weinig foodmerken zijn zelf actief op Twitter. Merken die wel actief zijn gebruiken Twitter vooral om nieuwe producten en campagnes te promoten, maar ook het aanhalen van speciale dagen of het weekend is populair. Dit blijkt uit onderzoek.

Onderzoek: Nederlandse foodmerken passief op Twitter
Onderzoek: Nederlandse foodmerken passief op Twitter

Ben & Jerry’s komt als grote winnaar uit de bus met de meeste verzonden tweets, de meeste gegenereerde buzz en de hoogste pr-waarde. Dit blijkt uit een onderzoek van Porter Novelli en Clipit naar de twitteractiviteit van 55 grote Nederlandse foodmerken.

Ben&Jerry’s, Coca-Cola en RedBull vormen de top drie van meest besproken foodmerken op Twitter. Zij zorgen samen voor bijna de helft (45%) van alle berichten die over of door de 55 onderzochte foodmerken worden getweet. Ben & Jerry’s, 34.700 volgers, steekt volgens de onderzoekers met kop en schouders boven de rest uit.

In de onderzochte periode is dit bekende ijsmerk 2.660 keer aangehaald of geretweet. Het merk creëert minimaal twee keer zo veel buzz dan elk ander merk. In totaal zijn er in twee maanden 9.663 berichten rond de 55 merken verschenen. Het overall sentiment is nagenoeg positief.

Als het gaat om engagement onder volgers zien we een ander beeld, stellen de onderzoekers. Heinz doet het hier goed, want ondanks de weinig uitgezonden tweets wordt er naar verhouding vaak (positief) over het merk gepraat. RedBull en Doritos volgen Heinz op de voet.

De grote aantallen reacties die Heinz los maakt bij haar volgers is voor een groot deel toe te wijden aan het delen van een tweet van zanger Ed Sheeran over het belang van ketchup in restaurants. Deze retweet van Heinz op 26 maart veroorzaakte alleen al 192 retweets en 127 favorites. Van de totale buzz rond RedBull (1.802) komt  10% van het merk zelf. Bij veel merken ligt dit percentage hoger. En met 117 tweets rond Red Bull veroorzaakt het merk bijvoorbeeld 376 retweets.

De Twitter-accounts van foodmerken worden naast het creëren van aandacht voor winacties voor een groot deel gebruikt om nieuwe producten en campagnes te promoten. Zo ontstaat er een piek van 462 tweets rond 8 april, omdat Ben & Jerry’s hun populaire #FreeConeDay aankondigt en hierover update via diverse likable foto’s. Daarnaast wordt er volgens de onderzoekers veel getweet over inhakers op speciale dagen. Zo slaat nauwelijks een merk  de kans af om haar volgers bijvoorbeeld een ‘Vrolijk Pasen’ of wekelijks een ‘Fijn weekend’ te wensen.

Juriaan Vergouw van Porter Novelli stelt de meer likeable drankmerken Coca-Cola, RedBull en Ben & Jerry’s goed scoren in het onderzoek. ‘Dit zijn  sowieso populaire merken. Vooral  het ‘kleine’, sympathieke Ben & Jerry’s is bijzonder goed in staat om rumour around the brand te realiseren door veelal een mix van visueel getinte tweets, oproep tot reacties en humor. En dat structureel’, aldus Vergouw.

Een inventarisatie onder Nederlandse foodmerken laat volgens de onderzoekers zien dat er nog veel te winnen valt. Slechts 37% van de in totaal 145 bekeken foodmerken beschikt over een Twitter-profiel, waarvan enkel iets meer dan een derde (35%) van de merken ook daadwerkelijk tweets verzenden. Van de grote foodconcerns in Nederland weet Unilever in de afgelopen twee maanden de meeste buzz te creëren (3.228 tweets) voornamelijk door de tweets van Ben & Jerry’s. Unilever wordt gevolgd door Coca-Cola Company (1.416) en PepsiCo (992).