In het eerste halfjaar van 2014 waren vooral tijdelijke effecten doorslaggevend. Zo profiteerden horecaondernemers duidelijk van het warmere weer en zorgde het WK-voetbal voor extra bestedingen in cafés. In 2015 stabiliseert het omzetvolume doordat de tijdelijke effecten wegvallen.
Toenemend consumentenvertrouwen
De verwachte groei van 2% komt volgens ING door de samenkomst van verschillende gunstige factoren. Een verbeterd vertrouwen zorgt dat consumenten makkelijker geld spenderen. Nog belangrijker is dat ook de koopkracht zich dit jaar positief ontwikkelt. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter (minder gasverbruik) dragen hieraan bij.
Meer toeristen
De horeca, en dan met name de hotellerie, profiteert van de verdere groei van het aantal buitenlandse gasten in Nederland. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten is sinds 2008 met 22% toegenomen tot ruim 18,3 miljoen in 2013. In het eerste halfjaar van 2014 ontving Nederland uit alle belangrijke herkomstlanden meer gasten dan een jaar eerder. Ook het aantal Russische gasten steeg in de periode januari-juli nog met 4% tot ruim 100.000. De devaluatie van de roebel en de politieke spanningen tussen het Westen en Rusland kunnen die groei echter onder druk zetten.