Het is tijd voor een Ik Kies Niet Bewust-keurmerk

Het is tijd voor een Ik Kies Niet Bewust-keurmerk
Martijn Mak

Het is een van de thema's waarover deelnemers aan het MVO-debat bij InnovationLAB ON STAGE op de Horecava 2015 spreken: er zijn te veel verschillende keurmerken met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Rientz Mulder, executive chef van de RAI in Amsterdam en een van de debaters, verafschuwt de ontwikkeling. 'Het is eigenlijk tijd voor een ik kies niet bewust-keurmerk.

De uitspraak van Muller wordt ingeleid wanneer debatleider en directeur van HTC Advies Stefan Kraft van Ermel het onderwerp keurmerken aansnijdt. Frank Veldhof van Business Catering vindt dat er onduidelijkheid is door het grote aantal keurmerken dat bestaat in de wereld van catering en horeca. 'Zo veel keurmerken is killing voor de branche want de consument snapt op een gegeven moment niet meer wat de etiketten allemaal betekenen. De overheid moet kartrekker zijn en dit probleem oplossen.'

'Overheid moet leiden'
'De grote hoeveelheid keurmerken komt voort uit de drang van ondernemers om hun maatschappelijk verantwoorde ondernemen te bewijzen', voegt Rob Heijink toe. De cateringmanager van Rijkswaterstaat vindt dat de overheid, vanuit zijn positie in de cateringwereld, moet leiden als het gaat om beleid voeren met betrekking tot keurmerken.

Horecava 2015
De overige deelnemers aan het debat waren Sander Verschuren van Green Key en Rob Diemel van Strategisch Advies Centrum. Het debat vond plaats bij de stand van InnovationLAB ON STAGE op de Horecava 2015. De horecabeurs duurt nog tot en met donderdag 15 januari 2015.