Hotels, restaurants, snackbars en cafés zetten bij elkaar 0,3 procent meer om dan in de voorgaande driemaandsperiode. Het aantal consumpties en overnachtingen kwam 0,2 procent hoger uit.
De bedrijfstak horeca beleefde vorig jaar het beste jaar sinds het uitbreken van de crisis in 2008. Toen nam de omzet per kwartaal met gemiddeld 1,5 procent toe.
Omzetdaling snackbars
Restaurants deden het afgelopen kwartaal nog het best. Ook cafébazen en hoteliers kregen er wat omzet bij. Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, presteerden het minst goed. Hun omzet daalde met 0,6 procent, de verkopen namen met 0,5 procent af. Dit was voor het eerst in vijf kwartalen dat er minder snacks en ijsjes verkocht werden. Ook het aantal verkochte consumpties in cafés nam licht af.
4 procent hoger
Alle horecabranches staan er wel beter voor dan een jaar geleden. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, lag de omzet van de horeca bijna 4 procent hoger. Dit komt gedeeltelijk door een stijging van de prijzen, vooral in cafés liepen ze flink op. Maar er werden over de gehele linie ook meer consumpties verkocht. Hotels ontvingen meer gasten dan een jaar eerder.
Bron: ANP