Nieuwe campagne moedigt vrouwen aan voor biertje te kiezen

Nieuwe campagne moedigt vrouwen aan voor biertje te kiezen

De Nederlandse Brouwers lanceren vandaag, 28 mei, de Love Beer-campagne. Met dit gezamenlijke initiatief willen ze vrouwen aanmoedigen zich niet te laten belemmeren door wat al dan niet gepast zou zijn, maar vooral hun eigen smaak te volgen. Het startsein van de campagne wordt gegeven tijdens de opening van de Week van het Nederlandse Bier in de Grote Kerk in Den Haag.

Recent onderzoek naar de perceptie van bier, uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Brouwers, toont aan dat sociale conventies en mythes Nederlandse vrouwen ervan weerhouden voor bier te kiezen. Vrouwen blijken allerlei overwegingen te hebben voordat ze een glas bier bestellen. Zo hebben ze negatieve associaties bij andere bierdrinkende vrouwen – denk aan ‘niet vrouwelijk’ en ‘niet elegant/aantrekkelijk’ – terwijl mannen dit niet zo ervaren. Zij vinden vrouwen die bier drinken juist ‘leuk’ en ‘relaxt’.

Zowel mannen als vrouwen associëren bier hoofdzakelijk met ‘gezellig’. Het sociale karakter van bier is dan ook, na de smaak, de voornaamste reden voor beide seksen om voor bier te kiezen. De gelegenheid of locatie blijkt voor vrouwen een grotere invloed te hebben op de keuze voor een glas bier dan het gezelschap. Vakantie en festivals worden als een geschikte gelegenheid beschouwd, terwijl een eerste date en een trouwerij minder ideaal blijken.

Perceptie van bier veranderen
‘Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking is vrouw. We weten dat een groot deel van deze doelgroep regelmatig een glas bier drinkt en vinden het dan ook zonde te horen dat vrouwen toch een glas bier om bepaalde redenen laten staan’, laat Cees-Jan Adema, directeur van de Nederlandse Brouwers, bij de start van de Week van het Nederlandse Bier weten. ‘Vandaar deze gezamenlijke campagne, waarin we de perceptie van bier in Nederland willen veranderen door vrouwen de rijke variatie van bier te laten ervaren. Vrouwen van Nederland: laat je verrassen en volg je eigen smaak!’

Het onderzoek van de Nederlandse Brouwers werd gedaan onder meer dan duizend mannen en vrouwen tussen de 25 en 35 jaar.