Utrechts wijninitiatief rond tourstart

Utrechts wijninitiatief rond tourstart

Ter gelegenheid van de start van de Tour de France in Utrecht wordt in Zuid-Frankrijk 'Tour de Dom' gemaakt. Een speciale wijn en een initiatief van het Oud London Hospitality. De Utrechtse kunstschilder Jeroen Hermkens tekende voor het etiket.

De start van de tour op 4 juli leidt tot diverse initiatieven in de Domstad. Ook Erik van Dijk, algemeen directeur van Oud London Hospitality, raakte geïnspireerd. ‘Wij voelden ons aangesproken en waren direct enthousiast om iets met het thema te doen. Gezien onze horeca-activiteiten in en om Utrecht, was wijn een voor de hand liggende keuze.’ Zo kwam Tour de Dom aan het licht. De wijn is op diverse horecalocaties en winkels te verkrijgen. Ook is het de huiswijn van Hotel Restaurant Oud London in Zeist en van alle cateringlocaties van Oud London Hospitality in Utrecht. Voor ondernemers is hij verkrijgbaar via wijnimporteur en groothandel DR Trading.

Rood, wit en rosé
De wijn wordt in Zuid-Frankrijk gemaakt en het ontwerp van de etiketten komt van de hand van Jeroen Hermkens, de Utrechtse kunstschilder en lithograaf. De wijn is te verkrijgen in twee verschillende kwaliteiten. De variant met afbeelding ‘Zadelstraat’ is een toegankelijke wijn in de lagere prijsklasse (wit, rood en rosé). De witte en rode ‘Rivage’ met de afbeelding ‘Peloton over de brug’ is een exclusieve wijn die in een beperkte oplage is gemaakt.

Deel opbrengst voor regionale bedrijfsleven
Een deel van de opbrengst van het wijnproject gaat als funding naar het BPU / de Gemeente Utrecht en deze bijdrage wordt gebruikt om de tourstart te promoten en mogelijk te maken. Economische activatie van het Utrechtse bedrijfsleven is een belangrijk onderwerp op de agenda van het BPU en de Gemeente Utrecht. Van Dijk: 'De afnemer van de wijn is dus indirect sponsor en partner van het evenement. Nog een hele goede reden om van deze wijn te genieten.'