De horeca is de belangrijkste afzetmarkt voor groothandels. Die branche liet in 2014 voor het eerst in jaren weer een klein plusje zien, dat evenwel nog teniet werd gedaan door een stevige krimp bij zorginstellingen.
Herstel
'Dat laatste zal ook in 2015 nog het geval zijn', zei financieel directeur Huub van Rozendaal. 'Maar we denken dat het herstel in de horeca verder aantrekt, hoewel het nog geen 'booming' markt zal zijn.'
Nettowinst
Sligro boekte afgelopen jaar een nettowinst van €69 miljoen, 1,5 procent meer dan in 2013. Eerder deze maand werd al bekend dat de omzet in 2014 met 3 procent is gegroeid tot €2,57 miljard.
Dat kwam met name door een sterke groei bij het groothandelsbedrijf, dat het stukken beter deed dan de krimpende markt en het marktaandeel wist op te voeren tot bijna 23 procent.
Concurrentie
Voor supermarkten voorziet Sligro dit jaar eveneens een bescheiden groei, waarbij het bedrijf verwacht het beter te zullen doen dan de concurrentie.
Aangezien de marktomstandigheden wat zijn verbeterd, blijft extra prijsdruk mogelijk uit.
De concurrentie blijft evenwel hevig en onvoorspelbaar, aldus de eigenaar van Emté. Andere ketens gedragen zich 'lang niet altijd volkomen rationeel', aldus Van Rozendaal.
Kostenbesparingen
Verder verwacht Sligro dit jaar te profiteren van kostenbesparingen. Het bezuinigingsprogramma liep afgelopen jaar 'enige vertraging' op.
Dat kwam doordat twee overnames veel tijd en aandacht opslokten. 'Daar stond wel weer extra groei tegenover', aldus Van Rozendaal. Aan voorspellingen over de winstgevendheid in 2015 waagde hij zich niet.
Aandelen
De aandeelhouders van Sligro kunnen rekenen op een slotdividend van €0,70 per aandeel. Daarmee komt de totale winstuitkering over 2014 uit op €1,10 per aandeel, 5 cent meer dan een jaar eerder.
De stijging is mogelijk dankzij de onverminderd sterke financiële positie, aldus Sligro.
Bron: ANP