Horecabond strijdt met succes voor snellere aanvraag faillissementsuitkering

Horecabond strijdt met succes voor snellere aanvraag faillissementsuitkering

FNV Horecabond is met succes de strijd aangegaan tegen het UWV. Het Klant Contact Centrum (KCC) daar heeft begin deze week de werkinstructie gewijzigd, waardoor het voor werknemers makkelijker wordt om een faillissementsuitkering aan te vragen.

Dit betekent dat per jaar 2.500 werknemers sneller een faillissementsuitkering kunnen krijgen, zo laat de horecabond weten. FNV legt uit dat in de aanvankelijke werkwijze, een werknemer het aan het UWV moest melden dat het loon door de werkgever niet meer werd uitbetaald. Het KCC stelde aan de aanvraag van een faillissementsuitkering de eisen dat door de werknemer schriftelijk doorbetaling van loon was aangevraagd bij de werkgever, maar ook dat er een gerechtelijke procedure was aangespannen én het faillissement van de werkgever was aangevraagd. Gevolg was dat in de periode van 1 januari 2014 tot 1 juni 2015,  bij twee op de drie telefoontjes (210 per maand) geen actie door het UWV werd ondernomen

FNV

FNV Horecabond diende tweemaal een klacht in en stuurde een brief naar het UWV hoofdkantoor met het verzoek om de werkinstructie aan te passen, dit onder dreiging van een kort geding. Dit had succes. Inmiddels hoeft een werknemer alleen de werkgever zelf nog aan te schrijven. Is dat gebeurd, dan stelt het UWV direct een onderzoek in naar de betalingsonmacht.