Managers horeca ervaren bovengemiddelde werkdruk

Managers horeca ervaren bovengemiddelde werkdruk

Managers vinden dat hun werkdruk erg hoog is. Vooral managers uit de horeca, detailhandel en commerciële dienstverlening geven aan erg snel, heel veel en erg hard te moeten werken. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag, op basis van een onderzoek dat samen met TNO werd uitgevoerd.

Dat geldt ook voor hun collega's in de productie en managers op administratief en commercieel gebied. Ook algemeen directeuren, juristen, vertegenwoordigers en inkopers ervaren een bovengemiddelde werkdruk.

Horeca

Docenten gaven vooral aan heel veel te moeten werken. Zij komen als zevende voor in het rijtje van de beroepsgroepen met de hoogste werkdruk. Bij docenten komt verzuim door de hoge werkdruk meer voor dan bij andere beroepsgroepen. Zij vinden dan ook meer dan andere werknemers dat binnen hun organisatie maatregelen nodig zijn om de werkdruk te verlichten. Medewerkers in de horeca melden zich het minst vaak ziek van alle sectoren. Ook is het ziekteverzuim in de horeca korter dan in welke andere branche dan ook.