Campagne tegen uitbuiting schoonmakers horeca

Campagne tegen uitbuiting schoonmakers horeca

Meld Misdaad Anoniem heeft op 27 mei 2015 aangekondigd een campagne tegen uitbuiting van schoonmakers in de horeca te starten. In die sector zouden bedrijven actief zijn die hun personeel uitbuiten, aldus Meld Misdaad Anoniem.

Schoonmakers worden volgens Meld Misdaad Anoniem gedwongen worden lange dagen te maken en er zou sprake zijn van onderbetaling. Ook zou het voorkomen dat mensen worden verplicht om op hun werk te overnachten. Vaak zou daarbij sprake zijn van dwang, geweld, chantage en misleiding. ‘Deze bedrijven verdienen grof geld, terwijl slachtoffers leven en werken in erbarmelijke omstandigheden’', aldus het meldpunt.
Signalen melden
Horecamedewerkers zijn een belangrijke doelgroep van de campagne. In veel restaurants, cafés, hotels en vakantieparken hebben medewerkers direct contact met ingehuurd schoonmaakpersoneel. ‘Het is belangrijk dat horecamedewerkers signalen van arbeidsuitbuiting herkennen en dit melden’, aldus Meld Misdaad Anoniem.
Anoniem
De campagne stimuleert betrokkenen om informatie te melden bij de Inspectie SZW (de voormalige Arbeidsinspectie) of anoniem via het meldpunt.
Meld Misdaad Anoniem (M.) is een onafhankelijke schakel tussen burgers en onder meer overheidsinstanties als politie en Inspectie SZW. De stichting biedt een anoniem vangnet voor informatie over criminaliteit die anders onbekend blijft. M. is zelf geen politie, maar stuurt de anonieme meldingen door naar haar partners, zoals de politie.
bron: ANP