nieuws

Smart betalen in de horeca met Zapper

Horeca

Het nieuwe betaalsysteem Zapper is sinds een aantal maanden actief op de Nederlandse markt. In de regio Amsterdam werd het al bij verschillende horecagelegenheden succesvol uitgerold. Met Zapper kunnen klanten betalen met hun smartphone zonder te hoeven wachten op de bediening met een betaalterminal.

Smart betalen in de horeca met Zapper
Commercieel directeur Erwin Hofmann van Zapper

Als consument download je de Zapper-app op je smartphone. Door een koppeling met je betaalkaarten – nu nog alleen creditcards, maar voor de zomer ook PayPal en de mobiele variant van iDEAL – kan, na het scannen van de QR-code op de rekening, direct worden betaald. Zowel de horecavestiging als de gast krijgt via sms of e-mail een melding dat de betaling is geslaagd. Automatisch wordt daarna een betaalbon geprint bij de kassa.

Zapper is wereldwijd actief. In de Benelux wordt Zapper geleid door Erwin Hofmann (45). Voorheen was Hofmann onder andere account- en key accountmanager bij AB-InBev en werkzaam in diverse functies bij Diningcity. Volgens hem is 95 procent van de mensen enthousiast over het concept van Zapper en de mogelijkheden ervan. ‘Ook is er het besef dat dit de toekomst van het betaalverkeer zal zijn’, aldus Hofmann.

Online dashboard
Restaurants die werken met Zapper hebben toegang tot een online dashboard en een CRM-systeem. Die tonen alle betalingen en herkennen bijvoorbeeld vip-gasten. Alle acties zijn direct en meteen inzichtelijk; dat geldt ook voor marketingcampagnes. Verder biedt Zapper een gemakkelijke manier om snel en eenvoudig rekeningen te splitsen en fooi te geven. De verkopersportal en het CRM van Zapper zorgen bovendien voor nuttige statistieken.

Zapper is volgens Hofmann erg gebruiksvriendelijk en sterk beveiligd. De consument hoeft niet op voorhand saldo te storten en geen betalingsaccount aan te maken. Er staat dus geen geld op de mobiele telefoon zelf. Bij verlies of diefstal is de consument dan ook geen geld kwijt. Ook aan privacy is gedacht. Creditcardgegevens komen niet bij Zapper terecht, maar staan alleen in de app, beveiligd met een bepaalde versleuteltechniek.

Tijdsbesparing voor de horeca
Voor de horeca zorgt Zapper voor een tijdsbesparing, meent Hofmann, zowel in de front- als de backoffice. Het betaalsysteem kan makkelijk worden gekoppeld aan bestaande kassasystemen of zelfs geïntegreerd worden in de kassasoftware. Hierdoor versimpelt de administratie. Daarnaast biedt Zapper inzicht in het klantenbestand om promoties te kunnen doen richting bekende maar ook onbekende klanten.

‘Alle betalingen zijn de volgende dag binnen’, stelt Hofmann, ‘en de ondernemer kan meer betaalmethodes ondersteunen zonder extra kosten of aparte fees voor bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels