Landelijke actie voor duurzaam eten van start

Landelijke actie voor duurzaam eten van start

Vanaf aanstaande maandag gaat landelijk voor het tweede jaar de DOE MAAR LEKKER DUURZAAM-actie van start. Met deze actie willen de Nationale Postcode Loterij, Unilever en Albert Heijn de Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten. 'Steeds meer Nederlanders (49 procent) vinden duurzaam eten belangrijk', aldus Anniek Mauser, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid bij Unilever.

Er wordt daarbij nauw samengewerkt met Nederlandse goede doelen en certificeringsprogramma's, zoals Natuur & Milieu, de Dierenbescherming, Marine Stewardship Council (MSC), UTZ Certified, Stichting Max Havelaar en Rainforest Alliance. De actie maakt het mogelijk dat 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens gratis duurzamere producten kunnen uitproberen. Deelnemers van de Postcode Loterij ontvangen een cadeaukaart van 12,50 euro en kunnen tot en met 4 oktober daarmee duurzamere boodschappen doen bij Albert Heijn.

Duurzamer eten

'Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om een massale beweging naar duurzamer eten in gang te zetten', aldus Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij. Mauser: 'Twee derde van de consumenten let er bij het winkelen in de supermarkt nog niet op of de producten die ze kopen duurzaam zijn. Deze landelijke actie laat zien hoe eenvoudig het is om te eten met oog voor mens, dier en milieu.' Imke van Gasselt, verantwoordelijk voor Responsible Retailing bij Albert Heijn: 'Ik hoop van harte dat dit initiatief hét zetje is waarmee we ons land laten proeven dat duurzaam eten écht naar meer smaakt.'