Horeca vanaf nu eigen graadmeter duurzaamheid

Horeca vanaf nu eigen graadmeter duurzaamheid

Op de Horecava is De Duurzaameter gelanceerd, een jaarlijkse peiling onder professionals in het out-of-home kanaal over hun kennis, houding en gedrag in relatie tot duurzaamheid. De Horeca krijgt daarmee haar eigen duurzaamheidsgraadmeter.

De consumptie van eten en drinken verschuift steeds meer van thuis naar buitenshuis. Sinds een aantal jaren groeit de hoeveelheid consumenten dat in de supermarkt voor duurzame producten kiest. Het ligt voor de hand dat deze trend zich ook in de out-of-home markt door zal zetten. Op dit moment is het marktaandeel duurzame voeding in de retail echter nog een factor drie hoger dan in de horeca. Pas het afgelopen jaar lijkt de inhaalslag door laatstgenoemde branche ingezet.

Waardering duurzame aanpak

In de supermarkt hebben het grotere aanbod en veel voorlichting mede voor de toegenomen vraag gezorgd. De voorkeuren van de consument zijn meteen bij de kassa te zien en stimuleren extra aanbod. In het restaurant, de bedrijfskantine of verzorgingsinstelling lopen processen anders. De waardering van gasten voor een duurzame aanpak is daar lang niet altijd meteen tastbaar. Die schuilt bijvoorbeeld in herhalingsbezoeken en mond-tot-mond promotie. Aan de andere kant heeft de chef veel mogelijkheden om duurzaamheid concreet te maken, bijvoorbeeld met eten van het seizoen op de kaart, beperking van voedselverspilling, of het aanbieden van kraanwater.

De Duurzaameter

De Duurzaameter biedt inzicht in hoe professionals in de horeca denken over duurzaamheid en wat zij er zelf aan doen. Tegelijkertijd stimuleert het invullen van deze ‘duurzaamheidsbarometer’ het bewustzijn bij deze doelgroep over de manier waarop men verduurzaming kan bereiken en welke, ook financiële voordelen daarmee gepaard gaan. De Duurzaameter is een initiatief van True Taste Ventures, in samenwerking met de Horecava. In april 2016 worden voor het eerst de resultaten gepubliceerd.