Retail als voorbeeld voor de horeca

Retail als voorbeeld voor de horeca

Retailconcepten of de filosofie achter specifieke bedrijven, personen of producten vormen vaak een inspiratiebron voor horecaondernemers, dat blijkt uit gegevens van de Misset Horeca Top 100 Grootste Bedrijven en Merken. Dat gaat van heel groot en internationaal (Elon Musk, Tesla) tot heel klein (restaurant De Belhamel in Amsterdam).

Geheel indachtig de moderne blurringgedachte, zoeken veel ondernemers in de Top 100 hun inspiratie buiten de eigen sector. Retailconcepten als Rituals en Coolblue worden daarbij veel genoemd. Nederlands trots dus, naast de onvermijdelijke Elon Musk van Tesla.

Ook kijken de Top 100-ondernemers naar elkaar, we zien Won Yip, Atilay Uslu van Corendon en Philippe Vorst van New York Pizza. Ruud van Rietschoten van Debuut wordt veel genoemd, vorig jaar winnaar van de Personality Award, net als Ad Schaap van De Beren, winnaar van de Personality Award 2017. Maar naast alle bekende namen en horeca-hotshots, zijn er ook ondernemers die worden geïnspireerd door lokale, kleine bedrijven als restaurant De Belhamel in de Jordaan.

Opvallend vaak wordt het eigen bedrijf of de topman van het eigen bedrijf genoemd, bijna on-Nederlands vol van de eigen kwaliteit.

Dit is de top-3 inspiratiebronnen dit jaar:

  1. Elon Musk, Tesla
  2. Raymond Cloosterman, Rituals
  3. Merijn Everaarts, Dopper

Bekijk hier de complete Horeca Top 100 2017