De Beste out-of-home formules van 2017

De Beste out-of-home formules van 2017

SushiPoint, Bagels & Beans, AH to go en ISS Catering zijn de best gewaardeerde Out of Home formules van 2017. Maar ook Happy Italy, Plaza, Hema en Ikea scoren goed. Dit blijkt uit het GfK Formule Rapport 2017.

In totaal zijn 77 formules beoordeeld in het onderzoek naar de beste formule voor out of home. Gfk werkt met vier categorieën: Fastservice, Coffee & lunch, On the move en At work. De 77 formules kregen scores voor 7 g's: gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Met name de g’s van gezond, goed geweten en goed verhaal worden steeds belangrijker in de voorkeuren van consumenten.  Het consumentenonderzoek is in mei 2017 uitgevoerd en betrof in totaal 8.979 bezoeken aan de in totaal 77 onderzochte foodservice formules.

Categorie Fastservice

1 SushiPoint 7,31
2 Plaza Food For All 7,24 Plaza
3 Happy Italy 7,10

SushiPoint wordt door haar gasten met een 7.31 binnen het segment Fastservice het beste gewaardeerd. Vooral op gemak, gezond en genieten beoordeelt de gast van SushiPoint erg hoog.

‘Het concurrentieveld binnen Fastservice is het afgelopen jaar duidelijk aan verandering onderhevig onder invloed van nieuwe spelers en consumentenvoorkeuren. Diverse nieuwe formules die zich positioneren op de makkelijke maar gezonde keuken vormen steeds vaker een referentie en bedreiging voor de meer traditionele formules in fastfood. Slim anticiperen op trends zoals maaltijdbezorging en fastcasual is cruciaal om je te onderscheiden’ aldus Bas van Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK.

Categorie Coffe & lunch

1 Bagels & Beans
2 Hema
3 Ikea

Bagels & Beans weet met een 7.33 de hoogste waardering binnen het segment Coffee & Lunch te behalen. De unieke combinatie van de hoge scores op genieten, gastvrij en gezond, maar ook op de overige G’s maakt Bagels & Beans erg aansprekend voor veel Nederlanders.

‘De groei van lokale koffie- en lunchaanbieders in de binnensteden maakt het voor de grotere formules steeds lastiger om écht onderscheid te blijven maken. Blijven innoveren en ultieme gastvrijheid is hierbij enorm belangrijk.’ aldus Bas van Eekelen van GfK.

Categorie On the Move

1 AH to go beste formule ah to go
2 tankshops van Avia
3 tankshops van Total

AH to go wordt binnen het segment On the Move met een 6.70 het beste gewaardeerd. AH to go weet naast de waardering op gemak ook door haar assortiment bovengemiddeld te scoren op gezond en genieten.

Bas van Eekelen van GfK: ‘Het segment On the Move is altijd een erg lastig concurrentieveld gebleken als het gaat om consumentenwaardering. Het bezoek aan formules langs de (snel)weg of op het station is doorgaans gehaast en snel, waardoor het voor formules erg lastig is om écht indruk te maken.’

Categorie At Work

1 ISS Catering
2 Hutten Catering
3 Vermaat

ISS Catering krijgt met een 6.67 de beste waardering binnen het segment ‘At Work’. Vooral de G’s gemak en goedkoop worden hoog door hun gasten gewaardeerd.

‘At Work is het segment met de meest uitdagende spelregels. Het aantal locaties staat al geruime tijd onder druk en de organisaties die lokaal het slimste inspelen zijn in staat om te groeien’ aldus GfK.