Deliveroo groeit met 'ghost kitchens': restaurants huren keukens van Deliveroo

Deliveroo groeit met 'ghost kitchens': restaurants huren keukens van Deliveroo

Deliveroo telt inmiddels zes zogenoemde 'ghost kitchens' in Nederland. Plan is dat er meer van deze keukens - gericht op bezorging - komen die restaurants kunnen huren van Deliveroo. Directeur Stijn Verstijnen op de Horecava: 'Wat ik merk is dat het voor restaurants een makkelijke manier is om uit te breiden, zonder dat dit hen direct ontzettend veel kost.'

Bezorgrestaurants kunnen hun bereikbaarheid ermee vergroten. 'We willen alleen extra aanbod creëren, als dat aanbod in dat gebied er al niet is.'  De keukens zijn enkel en alleen ingericht op de gerechten die worden bezorgd door Deliveroo. 'Daardoor kan je het procesmatig heel precies inrichten.' Deliveroo lanceerde haar eerste keukens, 'Edition keukens' genoemd, in Amsterdam in samenwerking met sterrenchefs Ron Blaauw, Michiel van der Eerde (BAUT) en jeu de boules start-up Mooie Boules. De gerechten van de chefs worden exclusief bezorgd bij klanten van Deliveroo en zijn verkrijgbaar voor bezoekers van de jeu de boules hal in Amsterdam-Oost.

Deliveroo Gate Schiphol

Op basis van beschikbare data identificeert Deliveroo welke gerechten of keukens in bepaalde wijken nog niet beschikbaar zijn maar waar wel vraag naar is. Deliveroo lanceert deze keukens vervolgens met de chefs van bestaande en populaire restaurants. Hierdoor beschikken deze restaurants over de infrastructuur om hun bedrijf eenvoudig uit te breiden en te laten groeien in nieuwe stadsdelen. In andere landen waar Editions werden gelanceerd, leidde dit tot omzetstijgingen van wel 400%.

Stijn Verstijnen, Directeur Deliveroo Nederland: 'We streven er naar dat als mensen aan eten denken ze aan Deliveroo denken. We willen altijd een optie zijn. Door samen te werken met populaire restaurants en chef-koks zorgen wij ervoor dat iedereen toegang heeft tot heerlijk eten waar en wanneer ze maar willen. We zijn er trots op om lokale ondernemers de mogelijkheid te bieden om te profiteren van nieuwe technologieën. Dit zodat zij hun bedrijf kunnen laten groeien zonder eerst grote investeringen te moeten doen. Met Editions genereren onze partners meer omzet, kunnen klanten genieten van fantastische nieuwe gerechten en kunnen bezorgers nog meer bezorgingen doen.'

Deliveroo

Michiel van der Eerde: 'We zijn met food-delivery gestart omdat we zien dat de dagelijkse eetcultuur van de consument verandert. Consumenten kiezen steeds meer voor gemak, maar dan wel van een hoge kwaliteit. Wij hebben samen met Deliveroo gekeken naar welk type eten gewild is en tegelijk geweldig te vervoeren is. Op basis van deze informatie hebben we 4 virtuele concepten gelanceerd. Deze maaltijden zijn exclusief via het Deliveroo platform te verkrijgen. Dit is voor ons een nieuwe manier van zakendoen. Deliveroo levert een externe keuken en de locatie zit op een strategische 'sweetspot' voor delivery: win-win voor alle partijen.'

De uitrol van de Editions keukens van Deliveroo onderstreept de voortdurende succesvolle uitbreiding van Deliveroo in Nederland. Deliveroo heeft in 2017 bijna 500 miljoen dollar opgehaald, waarmee een snelle groei wordt beloofd in onder meer het Editions-programma, dat nu is uitgebreid naar Nederland.