Nationale Horecadag: 'Uitgelezen kans om mooiste vak ter wereld te laten zien'

Nationale Horecadag: 'Uitgelezen kans om mooiste vak ter wereld te laten zien'

Horeca is het mooiste vak ter wereld. Dat is de boodschap van de deelnemers aan de Nationale Horecadag op 21 mei. 'Er bestaan nogal wat vooroordelen over werken in de horeca. Wij willen graag positieve aandacht voor het vak door ons enthousiasme te delen,' zegt Harald Hovenkamp van Kaatje bij de sluis. Zoveel mogelijk bedrijven geven letterlijk een kijkje in de keuken tijdens de eerste open dag van de horeca.

Op de Nationale Horecadag openen zoveel mogelijk horecaondernemers hun deuren voor studenten, afgestudeerden, werkzoekenden en horecamedewerkers. Het doel van deze eerste landelijke open dag van de horeca is verbindingen leggen tussen horecazaken, hotelscholen en werkzoekenden, volgens initiatiefnemer Lennart Maas. Hij organiseert deze open dag in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De Nationale Horecadag zet horecazaken in de schijnwerpers als werkgevers en stimuleert mensen om te gaan werken in de horeca.

Dat is nodig, als het aan Harald Hovenkamp van restaurant en residence Kaatje bij de sluis in Blokzijl ligt. ‘Er mag zeker meer positieve aandacht voor het vak komen’, vindt hij. ‘Er bestaan nogal wat vooroordelen over werken in de horeca. Specifiek in ons geval brengt het statige gebouw bij mensen twijfels of ze er wel zomaar naar binnen mogen. Ons doel is dan ook om de drempel te verlagen, zodat mensen gemakkelijker naar binnen lopen. Vervolgens willen we hen laten beleven hoe mooi horeca als vak is.’

Harald Hovenkamp doet mee aan Nationale Horecadag; kaatje blokzijl
Harald Hovenkamp van Kaatje in Blokzijl.

Bezoekers van Kaatje bij de sluis krijgen een rondleiding door het restaurant en het hotel door Hovenkamp zelf. ‘Mijn doel is enthousiasmeren, maar ik wil ook heel graag concreet maken wat werken in de bediening inhoudt. Naast het praktische deel van het serveren van gerechten en drankjes, bestaat het werk voor een deel uit anticiperen op de gasten. Ik wil graag laten zien over welke eigenschappen je moet beschikken als gastheer of gastvrouw, maar ook laten zien wat het werk heel concreet inhoudt.’

Personeelstekort

‘Horeca als werkgever is vaak negatief in het nieuws in verband met de lange uren et cetera’, vervolgt Hovenkamp. ‘Wij ondervinden gelukkig geen problemen met het vinden en behouden van goed personeel, maar ik weet van collega’s in de grote steden dat het wel degelijk een groot probleem is. Ik ben tevreden als iedereen meedoet aan de open dag. Het is heel belangrijk dat iedereen de deuren opent en dat we samen laten zien hoe mooi het vak daadwerkelijk is.’

Om dat te benadrukken heeft hij dit ook voorgesteld op de algemene ledenvergadering van de Alliance Gastronomique. ‘Het sluit perfect aan bij het beleid van binden, boeien en behouden van leerlingen van het samenwerkingsverband. Als iedereen de deuren opent, ontstaat er positieve aandacht voor het vak.’

Morele verplichting

Leo Hollman, general manager van Grand Hotel Karel V in Utrecht, noemt het zelfs een ‘morele verplichting’ om deel te nemen aan de open dag. ‘Het is onze verplichting om nieuwe mensen op te leiden. We moeten daarom iedereen, zowel jong als oud, laten zien, proeven, ruiken en beleven hoe mooi het vak is. Het is belangrijk dat we de personeelstekorten gaan oplossen en dat kunnen we alleen maar doen door mensen te enthousiasmeren voor ons mooie, nobele en gerespecteerde vak.’

Nationale Horecadag

Het Ramanda Apollo Amsterdam Centre hotel doet mee aan de Nationale Horecadag om mensen te laten zien dat het hotel een geschikte en grote werkgever is, naast dat het een mooie plek is om te recreëren. General manager Erik-Jan Bausch: ‘We weten dat er best wat werkzoekenden zijn in Amsterdam West. Mensen die op zijn naar een baan kunnen terecht voor een rondleiding om eens te zien of het werk in een hotel of restaurant geschikt is voor hen. Wij vinden het, in heel Apollo, belangrijk om medewerkers en studenten op te leiden.'

'Tijdens de open dag laten we zien dat het niet alleen een mogelijkheid is, maar dat we ook daadwerkelijk de daad bij het woord voegen.’

Belevingen bieden

Bezoekers krijgen bij Grand Hotel Karel V een belevingsmenu. Hollman: ‘Het voorgerecht bestaat uit een rondleiding door ons bedrijf in een rijkmonument. Bij het hoofdgerecht kunnen mensen kiezen uit een aantal activiteiten, bijvoorbeeld een workshop in de keuken of een masterclass housekeeping. We laten daar het diverse palet aan afdelingen zien. Het dessert bestaat uit speeddates met de afdelingshoofden van het hotel, van de directie tot en met management. Zo kunnen bezoekers hun vragen stellen, bijvoorbeeld over iemands loopbaan of hoe je op zo’n functie terecht komt en wat het precies inhoudt.’ Op die manier wil Hollman de mensen een positieve eerste aanraking met de horeca als potentiële werkgever bieden.

Actief aan de slag

Bij strandtent KaapFlevo in Zeewolde kunnen bezoekers heel actief aan de slag. Eigenaresse Renée Meijer organiseert een bootcamp. ‘Omdat de horeca topsport is, maar ook om te laten zien dat het meer is dan ploeteren door het zand. Het is bijvoorbeeld ook teamwork. Op die manier hopen we dat het respect voor het vak groeit.’

Meijer heeft de zaak nog maar kort geleden overgenomen en gaat vanaf 11 mei pas echt aan de slag. ‘Daarom zien we deze open dag als een soort showcase. Ik ben een jonge ondernemer en ik ga dit bedrijf een ommezwaai laten maken. Met deelname aan de Nationale Horecadag hoop ik te kunnen laten zien dat Zeewolde, net als Harderwijk, ook goede horeca heeft. En misschien boor ik nog wat nieuw publiek van buitenaf aan, dat zou leuk zijn.’

Ook bij Apollo in Amsterdam worden er activiteiten georganiseerd. Zo staat er onder meer een cocktailworkshop op het dak van Floor 17 op het programma. Ook gaat de Chef de Cuisine op het dakterras op 85 meter hoogte aan de slag in zijn buitenkeuken met Big Green Egg en zal daar ook alles over vertellen. ‘Daar willen we op een informele manier bezoekers kennis laten maken met ons als werkgever. Ze kunnen er bijvoorbeeld één op één-gesprekken voeren met mensen in de functie die zij ambiëren. Vervolgens gaan we in kleine groepen langs de diverse afdelingen, van de kamers tot de bar en van het restaurant en de receptie tot alles achter de schermen. We gaan als het ware de catacomben van het hotel in’, zegt Bausch.

Breed perspectief

Voor geïnteresseerden in de horeca is de Nationale Horecadag de ultieme gelegenheid om bij diverse bedrijven binnen te kijken. Hollman van Karel V zegt daarover: ‘Ik ben tevreden als iedereen laat zien dat we het mooiste vak ter wereld hebben, maar ook als iemand geïnspireerd raakt om keuzes te maken. Dus eigenlijk dat we oprecht en reëel bijdragen aan dat keuzemoment, waarop iemand beslist wel of niet in de horeca te gaan werken. Het is een heel breed vak en om te weten waar ergens je gaat instappen, zul je keuzes moeten maken.’

Bausch van het Apollo in Amsterdam is niet de enige die de deuren van het hotel openzet. ‘Alle 15 hotels van Apollo Hotel Group in Nederland doen mee. Natuurlijk hopen we een paar nieuwe medewerkers te kunnen vinden, maar voorop staat dat we met zijn allen willen laten zien hoe mooi het vak is. Andere sectoren lijken soms mooier te zijn dan de horeca, maar onze sector is juist heel veelzijdig en uitdagend.’

Hollman: ‘Als zoveel mogelijk zaken meedoen, kunnen we een breed perspectief bieden. Dan kan iemand kijken bij een sterrenrestaurant, maar ook bij een hotel met vijf sterren en vergelijken met een hotel met drie sterren, een cafetaria of een cateringconcept. Als we met zijn allen dat brede perspectief bieden en iemand daarmee kunnen motiveren en inspireren, hebben we een geslaagde open dag gehad.’

Deelname aan de Nationale Horecadag

Horecaondernemers kunnen zich inschrijven om mee te doen. KHN-leden betalen 150 euro om deel te nemen aan de Nationale Horecadag (199 euro voor niet KHN-leden). KHN-leden die zich nog in maart  aanmelden betalen € 50. Initiatiefnemer Lennart Maas verklaar dat bedrag: ‘Naast het lanceren van een mooie campagne, waarbij deelnemers hun eigen pagina krijgen op de website van de Nationale Horecadag – inclusief link naar de vacature site – zorgen wij ervoor dat hotelscholen én bedrijven die werken met werkzoekenden weten welke bedrijven in de buurt meedoen.’

De Nationale Horecadag wordt bovendien niet iets eenmaligs. ‘Door deel te nemen, treed je ook toe tot het netwerk waarin we bedrijven aan elkaar koppelen om het personeelstekort op te lossen. Het is een lastige klus waar we met z’n allen voorstaan, maar we pakken het nu groots en met ontzettend veel enthousiasme aan’, aldus Maas.

Meer informatie en inschrijven kan via de speciale website.