30 procent goederenvervoer Amsterdam is voor horeca

30 procent goederenvervoer Amsterdam is voor horeca

Van al het goederenvervoer in Amsterdam is 30 procent bestemd voor horecadistributie. Dagelijks rijden 3.000 bestelbussen en 2.000 vrachtwagens naar de bijna 5.000 horecaondernemers in de stad, met gemiddeld maar twee zendingen.

Volgens een groep onderzoekers dreigt er een ‘infarct voor de horeca distributie.’ Op 20 juni presenteren de onderzoekers van lectoraat City Logistiek het rapport ‘Onderzoek naar Agri-food en horecabevoorrading in de Metropool Regio Amsterdam’ tijdens het festival We Make the City.

In de grote winkelsteden in Nederland is bijna één op de vier winkelruimtes horeca en dit aantal neemt toe. Deze duizenden horecaondernemers krijgen dagelijks hun voorraad van vele kleine distributeurs. Hierdoor barst de horecadistributie uit haar voegen.

Onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam deden onderzoek naar horecadistributie in Amsterdam en bieden gemeente en bedrijfsleven drie oplossingsrichtingen.

De horecadistributie past niet meer bij de maat van de stad. Driekwart hiervan vindt plaats in de ochtend. Het betreft minder zendingen dan van de pakketbezorgers, maar wel dertig keer meer vervoersbewegingen. Het gevolg is verkeersopstoppingen, onveiligheid en vieze lucht.

In het onderzoeksrapport stellen de onderzoekers drie oplossingsrichtingen voor om de stad te ontlasten:

  • Samenwerking tussen de horecaleveranciers zodat meer goederen met minder voertuigen de stad in gaan; voertuigen die passen bij de maat van de stad en schoon zijn.
  • Een integrale beleidsvisie op horecadistributie waarin regelgeving, het inzetten van nieuwe technologieën (zoals elektrische voertuigen en slimme verkeersinformatie systemen), het creëren van ruimte voor logistiek in de openbare ruimte en het opzetten van samenwerkingsverbanden tussen horecadistributeurs en horecaondernemers, met elkaar zijn verbonden. Lopende projecten rondom slimme en schone horecadistributie kunnen hierin worden samengevoegd met lange termijn oplossingen zoals zero-emissie regelgeving.
  • Up-to-date kennis over de verschillende stromen van horecadistributie in de stad, om de juiste oplossingen te vinden. Vers, diepvries en dranken hebben hun eigen logistieke karakteristieken en uitdagingen. Daarbij zijn de uitdagingen van distributie in elk stadsdeel weer verschillend. Het hebben van de juiste informatie daarover is onmisbaar.

In het rapport zijn deze drie oplossingsrichtingen verder uitgewerkt. De wens van de onderzoekers is dat horeca ondernemers, beleidsmakers en horecadistributeurs - ondersteund door kennisinstellingen - gezamenlijk oplossingen ontwikkelen en uitvoeren voor een slimme en schone horecadistributie.

Hele rapport inzien of meedenken over oplossingen? Neem contact op met Kees-Willem Rademakers van de Hogeschool van Amsterdam.