artikel

Groeten uit China

Hotel

Als de gootsteen schoon moet, bellen ze housekeeping en als een biertje van de bar naar het restaurant gaat, moet een transferlijst worden ingevuld. Dat Aziaten soms pietjes precies zijn wist Niels van Felius, maar dat het bij Four Points by Sheraton in de Chinese miljoenenstad Shenzhen, waar hij stage loopt als Food and Beverage manager, zó erg zou zijn had hij niet verwacht. Toch is het ook enorm leuk, en leveren de cultuurverschillen ook heel leuke situaties op.

Groeten uit China

Studenten aan de hotelschool kiezen hun stage, zo lijkt het, op één criterium: hoe verder weg hoe beter. De komende weken mailen studenten hun ervaringen tijdens een hotelstage over de grens naar missethotel.nl. Deze week: Niels van Felius, F&B management trainee in het Four Points by Sheraton in Shenzhen, China.

Curriculum Vitae:

Naam: Niels van Felius

Leeftijd: 26

Opleiding: IHM (International Hospitality Management) aan de CHN in Leeuwarden

Stageplaats: Shenzhen, China, Four Points by Sheraton Shenzhen

Studie jaar: 4e

Afstudeerjaar: 2008

Waarom dit hotel?

‘Tijdens mijn studie heb ik geschreven voor een magazine dat dóór hotelschoolstudenten vóór hotelschoolstudenten gemaakt wordt. In elke editie wordt een manager uit het werkveld, vaak internationaal, gevraagd voor een interview. Een van deze interviews was met mevrouw Zhang Lei, General Manager van het Four Points by Sheraton in Shenzhen, en ze vroeg me om naar China te komen. Het idee werd besproken met mijn vriendin en familie en we waren zeer enthousiast over deze once in a lifetime opportunity. Na een ‘als jij gaat, ga ik mee’ van mijn vriendin was het helemaal duidelijk: we gingen naar Shenzhen.’

Wat doe je daar?

‘Mijn functie is F&B management trainee, en ik werk in de hotel bar The Lounge en hotel shop Taste Deli. Ik heb voor de F&B afdeling gekozen omdat ik eigenlijk al vanaf het begin dat ik de gastvrijheidsindustrie werk het verwennen van mensen erg leuk vind. Tijdens mijn stage mag ik meedenken en meerekenen met verschillende promoties die er in de bar en de winkel zijn, dat levert mij veel informatie voor mijn stageproject.’

Chinezen staan niet bekend als de makkelijksten. Hoe bevalt het samenwerken?

‘Mijn verwachtingen over het samenwerken met Chinezen waren anders dan de realiteit, wellicht doordat ik op een afdeling werk waar veel westerse mensen komen en mijn collega’s daar prima mee omgaan. Daarnaast worden dingen hier soms anders aangepakt dan dat ik gewend ben in Nederland. Bijvoorbeeld het schoonmaken van de gootsteen, daar wordt housekeeping voor gebeld. Want ze zijn bang om het werk van iemand anders af te pakken.’

Hoe ga je daar mee om?

‘Soms vind ik het frustrerend, want het gaat soms om een kleine moeite. Ik probeer dan wel het goede voorbeeld te geven door het zelf maar te doen. Maar soms laat ik het ook gebeuren, om hen niet van streek te maken. Maar toch vind ik op dit moment het bijzonder gaaf dat ik in deze stad rond mag lopen.’

Wat is er zo gaaf aan die stad?

‘Over Shenzhen is veel geschreven, het is het stukje China dat door Deng Xiaoping werd aangewezen om het Chinese antwoord op Hong Kong te zijn. 25 jaar geleden was het een stadje met 20.000 inwoners en nu een metropool met 14 miljoen inwoners. Alles wat er geschreven wordt is waar. Het is er groot, hoog en nieuw. Er zijn net 2 Sheratons geopend en men is druk met het bouwen van een nieuwe Ritz Carlton.’

Merk je wat van de nabijheid van Hong Kong?

‘Four Points by Sheraton Shenzhen is een hotel met 446 kamers in Futian Free Trade Zone, op tien minuten lopen van de drukste grens met Hong Kong (Huang Gang Border). De locatie is perfect voor Honkies (zo worden hier de mensen uit Hong Kong genoemd) die een afspraak hebben met iemand uit mainland China. Maar ook voor zakenmensen die voor een lange tijd actief moeten zijn in Hong Kong en Shenzhen.’

Hoe kijk je aan tegen de hotellerie in het algemeen daar?

‘Hotellerie is hier eigenlijk hetzelfde als bij de ketens in Nederland. Je hebt dezelfde brand standards. Alleen de controle hier is strenger. Als je een flesje bier van de bar naar een van de restaurants wil brengen, moet er een transferlijst ingevuld worden. Tijdens het afsluiten wordt de voorraad volledig geteld. Dit levert een hoop duidelijkheid op, maar het kost wel veel tijd.’

En de gasten, kosten die ook veel tijd?

‘Er zijn hier twee soorten gasten, met twee soorten verwachtingen. De westerse gasten verwachten dezelfde service als ze krijgen in Europa, ze gaan naar een gelegenheid toe om te ontspannen. De Aziatische gast verwacht service en de volle aandacht van iedereen. Die vragen ze ook. Het zwaaien, met de vingers knippen en het hard om een ober roepen is hier niet vreemd. Het grappige is dat serveren van mensen hier nog steeds gezien wordt als een laag beroep, terwijl ze alles van je willen weten als je uit het westen komt.’

De cultuurverschillen zijn groot, valt dat wel eens tegen?

‘De communicatie met mijn collega’s gaat soms moeizaam. Ze spreken in de bar en de winkel redelijk Engels maar soms is het moeilijk om een idee uit te leggen. Zeker in het heetst van de strijd. Gelukkig heb ik een collega die heel graag wil leren hoe het in Europa is en zijn Engels is ook het best. Hij helpt vaak met vertalen en begrijpt ook goed wat ik bedoel.’

Nog leuke taalproblemen gehad?

‘De mensen lijken zo onschuldig hier. Ze staren je openlijk aan en vooral kinderen kunnen het niet laten om naar je te wijzen en ‘louwaai’ naar hun moeders te schreeuwen. Het betekent zoiets als vreemdeling of barbaar, omdat wij het weten en zwaaiend ‘louwaai’ terugroepen levert het vaak leuke situaties op.’

Tot slot: Zijn er nog dingen die je mist?

‘Op dit moment nog niet. Er zijn hier namelijk supermarkten waar ze speciaal voor de Expats producten hebben. Dus een boterham met pindakaas en hagelslag is hier te krijgen. Wat ik wel mis is het koude Nederlandse klimaatje. Hier in Shenzhen is het 26 graden met een luchtvochtigheid van tegen de 80 procent. Een fris Hollands buitje ga je hier wel waarderen.’

Bekijk andere stagemails: