artikel

Track record: Henk Meyknecht

Hotel

Niet overal is het gebruik van social media gemeengoed, zo blijkt uit de bijzondere Track record van Henk Meyknecht, hotelier in China. Twitter, YouTube en Facebook zijn er geblokkeerd en alleen (‘een beetje gedoogd’) via een internationale router te bezoeken. Meyknecht over ‘de verboden vruchten van het internet in China’.

Track record: Henk Meyknecht
Track record: Henk Meyknecht

Social media-paspoort

Twitter: Verboden in China. Wel een account @meyknecht 21 volgers
Facebook: Verboden in China. Wel een account: 90 vrienden
LinkedIn: Beperkt bereik in China. 120 connecties

Is actief met social media, omdat…
‘Het werken en leven in China als internationale hotelier kent vele privileges en voordelen, maar op het gebied van de social media kent het ook een aantal beperkingen. Er zijn een zestigtal regelgevingen omtrent websites en internet. China blokkeert bepaalde sites, wat maakt dat ik deze niet kan openen in een browser in China. Het gaat onder meer om pornografische en criminele websites, maar ook sites die verwijzen naar de politiek van het land, of zelfs naar de Dalai Lama. Twitter, YouTube en Facebook zijn geblokkeerd. Ook de toegang tot populaire search engines als google zijn beperkt. China heeft allerlei alternatieven gecreëerd. In plaats van Twitter hebben we in China ‘weibo’, en in plaats van YouTube bekijken we alhier ‘youku’. Natuurlijk is het mogelijk om privé via een internationale router de buitenlandse sites van Facebook of Twitter te bezoeken. Hoewel dit eigenlijk illegaal is, wordt het een beetje gedoogd door de lokale internetautoriteiten. Voor het bedrijf  is dit echter geen goede optie, omdat het te veel risico’s met zich meebrengt.’

Zakelijke voordelen?
‘Ons bedrijf is zeer aktief op de Chinese sociale kanalen, waaronder weibo en youku, de lokale versies van Twitter en YouTube. We hebben wekelijkse berichten met allerlei promotionele campagnes en kortingen. We hebben een groot aantal volgers (10.000 plus) en plaatsen regelmatig zelfgemaakte filmpjes op youku. Ook lopen tal van promoties bij de OTA’s (online travel agents) met een scala aan leuke prijzen, inclusief ‘advance booking discounts’.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…
‘Zakelijk een 8+. We hebben een e-commerce strategie ontwikkeld. Privé geef ik mijzelf een 6-. Ik moet mijn digitale activiteiten een beetje oppoetsen, met name voor mijn familie en vrienden in Europa.’

Heeft voor de komende periode de ambitie…
‘Privé zal ik actiever worden op Facebook en Linkedln via een buitenlandse router.’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via sociale media?
‘We hebben veel energie gestoken in websites die gespecialiseerd zijn in de werving en selectie van vast en tijdelijk
personeel. Ruim een kwart van al onze nieuwe medewerkers wordt op dit moment geworven via internet. De meesten zijn jonger dan 25 jaar.’

Mijn geheimtip is?
‘Blijf snuffelen op het internet naar nieuwe communicatietrends en spring in het diepe.’

Bekijk hier de Track record van Bas Hoogland
Bekijk hier de Track record van Martijn Kajuiter
Bekijk hier de Track record van Jos de Winter
Bekijk hier de Track record van Ronald van den Hoff
Bekijk hier de Track record van Bart Blikman
Bekijk hier de Track record van Jonnie en Thérèse Boer