artikel

Do’s en don’ts voor beter bereik doelgroep

Hotel

Expedia presenteert aan het einde van het jaar het derde deel van de analyse naar het zoekgedrag van consumenten op de Expedia boeking sites. Na eerdere adviezen over het optimale gebruik van foto’s en juiste vermeldingen van faciliteiten is er nu een praktische analyse gemaakt van de effecten van hotelbeschrijvingen in verschillende talen. Expedia adviseert de hotels vooral goed te kijken naar het aansluiten van hotelomschrijvingen aan de wensen van buitenlandse reizigers.

Do’s en don’ts voor beter bereik doelgroep
Do’s en don’ts voor beter bereik doelgroep

De do’s and don’ts voor de hotelier of revenue manager:

1.
Hotelinformatie mag per taal andere onderwerpen belichten

Korte, pakkende beschrijvingen van de algemene- en kamervoorzieningen. Expedia biedt hotels de optie om beschrijvingen in twee talen aan te leveren. De organisatie geeft hierbij aan dat de hotelinformatie per taal andere onderwerpen mag belichten. Amerikanen zullen minder geïnteresseerd zijn in de parkeergelegenheden dan Duitse gasten.

2.
Goed gebruik van typografie bevordert de leesbaarheid

Lange zinnen kunnen beter vermeden worden evenals superlatieven en een overvloed aan leestekens. Gebruik hoofdletters alleen daar waar het nodig is, hele woorden in kapitalen schrijven wordt als slordig beschouwd.

3.
Voorzichtig met merknamen en andere trademarks

Culturele instellingen, grote evenementen, bekende modenamen en dergelijke bevatten nog wel eens een trademark of hebben beperkingen als het gaat om naam gebruik.

4.
Objectieve beschrijvingen van loopafstanden en dergelijke

Een gecontroleerde vermelding van afstanden is zeker in het tijdperk van de social media belangrijk. Vermeld bij voorkeur de afstand die mensen in (kilo)meters moeten lopen of rijden en niet de lengte die hemelsbreed wordt gemeten. “Op vijf minuten loopafstand” wordt beoordeeld als subjectief en te wervend.

5.
USP’s van het hotel verschillend per doelgroep

Communiceer de sterke punten van het hotel aan relevante doelgroepen. Met de optie om zelf twee talen in te vullen kunnen uw onderscheidende elementen per doelgroep naar voren komen. Duitsers kijken naar andere eigenschappen dan bijvoorbeeld Amerikanen of gasten uit ons eigen land.

6.
Beschrijving van verschillende voorzieningen en faciliteiten

Belangrijk is dat alle voorzieningen en faciliteiten van het hotel consistent beschreven zijn en op de juiste plaats staan. Belangrijkste onderdelen zijn de homepage waar algemene informatie over het hotel geplaatst wordt en de Expedia Tag, oftewel de tekst die onder de hotelnaam verschijnt. Verder moet men denken aan beschrijvingen over de locatie, de accommodatie, de kamers, het restaurant en eventuele recreatie & wellness mogelijkheden.

7.
Informatie online aanpassen

Hotelmanagers zijn zelf in staat om bestaande teksten gemakkelijk te veranderen via het EPC (Expedia Partner Central) systeem.

8.
Teksten voorleggen aan derden

Een effectieve en gemakkelijke verbetermogelijkheid is om teksten nog eens te laten nakijken door iemand van buiten het hotel. Tot slot moet men op de actuele status van het hotel letten, de omstandigheden en externe factoren kunnen veranderd of verbeterd zijn.