artikel

Groeten uit Düsseldorf

Hotel

Uitzonderingen bevestigen de regel, en Stefan Sprenkels is zo’n uitzon-dering. Mééstal kiezen hotelschool-studenten een buitenlandse stage zo ver mogelijk weg, maar Sprenkels vindt Düsseldorf ook prima. Het hotel waar hij stageloopt, het Steigenberger Park Hotel, is volgens hem een ‘klassiek vijfsterrenhotel, waar men weet wat service betekent.

Groeten uit Düsseldorf

Studenten aan de hotelschool kiezen hun stage, zo lijkt het, op één criterium: hoe verder weg hoe beter. Zij mailen hun ervaringen tijdens een hotelstage over de grens naar missethotel.nl. Deze week: Stefan Sprenkels, night-auditor bij het Steigenberger Park Hotel in Düsseldorf.

Curriculum Vitae:

Naam: Stefan Sprenkels

Leeftijd: 22

Opleiding: Horeca-ondernemer/manager De Rooi Pannen, Tilburg

Stageplaats: Düsseldorf, Duitsland, Steigenberger Park Hotel

Studie jaar: 4e

Afstudeerjaar: 2008

Waarom dit hotel?

‘Het Steigenberger Park Hotel staat bekend als het beste en mooiste hotel van Düsseldorf, dat is één reden waarom ik voor dit hotel heb gekozen. Nog een reden is de verantwoordelijke functie die ik binnen dit bedrijf heb. Naast deze punten wilde ik mezelf vertrouwd maken met de Duitse taal en de arbeidscultuur die hier heerst.’

Wat is je functie?

‘Het hotel heeft mij een functie aangeboden als Night-Auditor. Dit houdt in dat ik naast het standaard werk van een receptionist, het kassa- en het reserveringssysteem moet afmelden en opnieuw aanmelden (softwarematig), overzichtlijsten maken voor de directie, auto’s van gasten parkeren en nog wat ander administratief werk. Het leukste is echter dat ik MOD (Manager On Duty) ben. Ik ben het aanspreek punt voor de gast! Ik moet problemen oplossen, waardoor je wel probleemoplossend leert denken. Dit is ook echt te manier om te leren wanneer en hoe je je verantwoordelijkheden moet nemen.’

Duitsland is niet heel anders dan Nederland, wat verwachtte je ervan?

‘De verwachtingen die ik had over Duitsland betroffen vooral de werksfeer. Ik had gehoord dat collega´s hier heel er precies, structureel en professioneel waren. Dat blijkt ook zo te zijn. De Managers behandelen hun personeel hetzelfde als dat een gast behandeld wordt. Dit is soms heel erg prettig maar de duidelijke feedback blijft daardoor ook uit. Hier moet dus echt om gevraagd worden. Verder is de stad heel erg schoon, iedere morgen wanneer ik naar huis fiets, ik ben en blijf een Nederlander, dan zie ik overal gemeentewerkers die de straat aan het vegen zijn! De locatie van het hotel is geweldig. Aan het begin van de ‘Kö’ (Köningsallee, red.) net achter het oude stadscentrum, wat in de weekenden leeft. Er zijn hier een aantal bierschuren, van die grote ruimtes gevuld met schragentafels en lange houten banken. Hier nuttigt jong en oud onder het genot van worst en nootjes zijn biertje. De oude Alt brouwerij is hiervan een mooi voorbeeld. Het is een stereotiep beeld van een Duitse drinkgelegenheid. Daardoor komen er dus ook heel erg veel verschillende gasten in het Steigenberger Park Hotel, buiten de weekenden om veel business high-end gasten en in het weekend veel leisure midle/high-end gasten.’

Hoe bevalt ‘t tot nu toe?

‘Ik ervaar deze stage als zeer prettig en zeer leerzaam. Düsseldorf is een prettige stad om te wonen, qua grootte lijkt het op Amsterdam, qua hygiëne kan er waarschijnlijk geen stad in Nederland aan Düsseldorf tippen. Al met al is een geweldige stage en een prachtige stad met vriendelijke inwoners. Wat wil je nog meer?’

Düsseldorf ligt om de hoek, zin er toch verschillen in de hotellerie met Nederland?

‘Zoals eerder gezegd Duitsers zijn veel beleefder, vriendelijker en punctueler. Dat geeft al een andere sfeer. Zelfs in de goedkoopste kroeg wordt je beleefd aangesproken en begroet. De gasten die het Steigenberger Park hotel bezoeken worden alle als vip gasten behandeld, niemand maakt er een probleem van als het iets langer duurt, het belangrijkste is dat de service wordt verleend waarvoor betaald wordt en het liefst nog dat kleine beetje extra. Dit wordt gerealiseerd door veel persoonlijke aandacht te geven aan de gast. Naar mijn ervaring is dit anders als in Nederland, daar moet het over het algemeen enkel snel. Wanneer ik mijn hele leven in de Nederlandse hotellerie gewerkt zou hebben zou ik misschien afgestompt zijn op dat gebied, deze stage zorgt ervoor dat ik weer scherp sta op het gebied van service verlenen. Het is toch de bedoeling dat de verwachting van de gast overtroffen wordt. Het allermooiste is het om dit te bewerkstelligen vanuit het service-aspect.’

Wat leer je verder?

‘Ik leer veel, iedere dag weer nieuwe dingen en niet alleen op het gebied van spreekvaardigheid. Het omgaan met collega’s, het aansturen van collega’s, maar het belangrijkste is toch wel dat ik leer efficiënt, punctueel en professioneel te zijn en vooral te blijven.’

Klinkt allemaal tiptop, valt er wel iets tegen?

‘Ja, toch wel het werken in de nacht. Niet het werk op zich, dat is ontzettend leerzaam en interessant; maar de werktijden, dat is een uitdaging. Het is ontzettend vermoeiend om ‘s nachts te werken en te leven. Op een gewone dag slaap ik tot 4 uur ‘s middags, ga ik om 23 uur werken tot ongeveer 7 uur ‘s morgens. Het vervelende hieraan is dat het bijna onmogelijk is om sociale contacten naast het werk te onderhouden. Desalniettemin moet ik zeggen dat het een topbedrijf is om voor te werken omdat er veel aandacht wordt besteed aan persoonlijke begeleiding.’

Mis je, naast die sociale contacten daar, nog meer?

‘Het meeste mis ik toch wel het samen zijn met familie, vrienden en uiteraard mijn vriendin. Toch is het goed te bereizen, vanaf Düsseldorf HBF is het 2 uur en 15 minuten met de ICE naar Amsterdam. Verder zijn er geen dingen die ik echt mis. Doordat je iedere dag weer nieuwe indrukken opdoet, heb je niet veel tijd om iets te missen. Natuurlijk zijn er wel etenswaren die je mist uit Nederland, zoals de typisch Nederlandse kroket, maar er zijn hier weer zoveel andere producten die wij niet kennen, en dat is altijd leuk om die dan weer te proeven.’

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt?

‘Wat ik al eerder zei, dat de werknemer net zo behandeld wordt als een gast. Dat was gelijk mijn eerste ervaring met onze oosterburen: ik kwam vanuit Nederland naar Düsseldorf voor een sollicitatie gesprek, werd ik daar opgewacht door de Front-Office Manager, Personeels Manager en de General Manager. Er wordt zoveel persoonlijke aandacht aan het personeel besteed, daar verbaas ik me nog iedere keer over.’

Bekijk andere stagemails: