artikel

Groeten uit Librije’s Hotel

Hotel

Studenten aan de hotelschool kiezen hun stage, zo lijkt het, op één criterium: hoe verder weg hoe beter. Deze week echter een uitzondering: Mark Reiman. Hij koos voor Nederland.

Groeten uit Librije’s Hotel

Studenten aan de hotelschool kiezen hun stage, zo lijkt het, op één criterium: hoe verder weg hoe beter. Zij mailen hun ervaringen tijdens een hotelstage over de grens naar Missethotel.nl. Deze week echter een uitzondering: Mark Reiman. Hij koos ervoor om in Nederland te blijven. Zijn stageplek? Librije’s Hotel, waar hij de gehele opstartperiode mee mag maken.

Curriculum Vitae:


Naam: Mark Reiman

Leeftijd: 24

Opleiding: International Hospitality Management, Stenden University Leeuwarden

Stageplaats: Nederland, Librije’s Hotel, Zwolle

Studie jaar: 4e

Afstudeerjaar: Maart 2009

Waarom heb je gekozen voor het hotel waar je zit?

‘Gedurende mijn zoektocht naar een stageplek kwam ik erachter dat ik niet voor een standaard stageplek wilde gaan. Restaurant De Librije trok al lange tijd mijn aandacht en met de komst van Librije’s Hotel ontstond er de mogelijkheid om een HBO stage te volgen. Het is een bijzonder hotel waarvan ik de gehele opstartperiode mag meemaken. Dit zag ik als een kans die ik nooit zou mogen laten lopen.’

Jouw stagehotel lijkt me een gewilde stageplaats, was het lastig om die plek te krijgen?

‘Aangezien het om een nieuw hotel gaat, stond Librije’s Hotel nog niet op de stagelijst van de Stenden University. Ik heb zelf de contacten gelegd en er op deze manier voor gezorgd dat ik mijn stage bij Librije’s Hotel kon gaan verrichten.’

Omschrijf het hotel in één zin?

‘Librije’s Hotel is het verlengstuk van Restaurant de Librije en biedt gasten de kans om zich door luxe en comfort “gevangen” te laten nemen.’

Wat is je functie, en waarom heb je daarvoor gekozen?

‘Stagiair Verkoop. Na jarenlang voor de schermen gewerkt te hebben, heb ik ervoor gekozen om mijzelf tijdens mijn stage verder te ontwikkelen.’

Wat waren je verwachtingen wat betreft stad/locatie vooraf, wat blijkt ervan (niet) te kloppen?

‘Ik ben zelf geboren en getogen in Zwolle. Ik ervaar het als enorm goed om na 5 jaar weer terug te zijn in deze prachtige stad.’

Hoe ervaar je het leven in het hotel?

‘Zoals ik in de vorige vraag al aangaf heb ik het ontzettend naar mijn zin in Zwolle. Ook in het hotel gaat het bijzonder goed. Ik leer iedere dag nieuwe dingen. Het niveau waarop gewerkt wordt binnen het gehele Librije-concern, is een hele nieuwe ervaring voor mij.’

Hoe ervaar je de gastvrijheid daar?

‘Librije’s Hotel is een verlengstuk van Restaurant De Librije. Uiteraard worden de gasten op dezelfde manier in de watten gelegd als in De Librije. Het hotel beschikt bijvoorbeeld over een butlerservice. Deze butler staat te allen tijde klaar voor de gast. Kortom het mag de gasten aan niets ontbreken in Librije’s Hotel.’

Hoe is het werken in één van de bekendste horecabedrijven in Nederland?

‘Bijzonder! De afgelopen tijd, maar ook de komende tijd, wordt door de media veel aandacht besteed aan Librije’s Hotel. Daarom is het natuurlijk ook een ontzettende uitdaging om de verwachtingen ook daadwerkelijk waar te maken.’

Wat leer je?

‘Ik leer hier werken op hoog niveau. De heer en mevrouw Boer hebben in de afgelopen jaren iets heel groots neergezet. Het is aan alle medewerkers om ervoor te zorgen dat dit niveau iedere dag weer gehaald wordt en dat er gekeken wordt naar de toekomst. Van mijn functie als Stagiair Verkoop leer ik enorm veel, omdat het een zeer gevarieerde functie is die veel verantwoordelijkheden met zich mee brengt.’

Welke ervaring neem je mee naar huis?

‘De ervaring van het werken in een opstartend bedrijf en natuurlijk de ervaring vanuit mijn functie als Stagiair Verkoop.’

Jouw hotel is nog maar net open, waar merk(te) je dat aan?

‘Ik merk dat aan het feit dat veel gebeurtenissen nieuw zijn. Je komt soms voor onverwachte dingen te staan gedurende je werkzaamheden. Je moet je als opstartend bedrijf de eerste jaren ontwikkelen om tot het punt te komen waar je uiteindelijk wil staan.’

Hoe was het om te werken in een hotel dat nog niet open was?

‘Uitdagend! Vooral de laatste dagen voor de opening was het een enorme uitdaging om alles in orde te krijgen. Maar dit is ruimschoots gelukt want de deuren zijn zoals gepland op 25 mei jl. feestelijk geopend.’

Hoe reageren de gasten?

‘De reacties van de gasten zijn enorm goed. Het verwachtingspatroon van de gasten is hoog, aangezien de Librije natuurlijk een grote naam is. Wij mogen echter uit de reacties van de gasten concluderen dat dit verwachtingspatroon ook wordt waargemaakt.’

Wat is het leukste/meest kenmerkende voorval waar je mee te maken hebt (gehad)

‘Een week na de opening is er een open dag georganiseerd in het hotel. Deze open dag gaf iedereen de kans om op zondagmiddag het hotel te bekijken. We hadden deze middag wel een behoorlijk aantal gasten verwacht, maar op de dag zelf kwamen er ruim 4000 personen een bezoek aan het hotel brengen. Dat had werkelijk niemand verwacht.’

Zou je jouw stagehotel aanraden bij andere studenten? Waarom wel/niet?

‘Zeker, het is een unieke kans om in een dergelijk bedrijf ervaring op te doen.’

Wat ben je van plan na je stage/afstuderen te gaan doen?

“Graag zou ik samen met mijn vriendin veel van de wereld willen zien. Een precieze indeling heb ik nog niet gemaakt maar ik heb al wel een rijtje met landen die ik nog wil bezoeken.”

Bekijk andere stagemails: