artikel

Praten over businessmodel voor nieuwe horeca

Hotel

Veel faillissementen in de horeca worden toegeschreven aan de financiële crisis. Maar is dit wel terecht? Zijn de businessmodellen nog wel van deze tijd? Tijd voor een ronde tafel gesprek met mensen uit het vak, marketing en consultancy om te brainstormen over toekomstige businessmodellen in de horeca.

Praten over businessmodel voor nieuwe horeca

Aangeschoven bij het innovatieve vergaderconcept Seats2Meet.com zijn Rob van den Borne, Michel Kolenbrander, Manon van Roon, Jeroen van der Schenk, Remco Glas, Hermannus Stegeman, Kim van Velzen en Alex Matatula. Aanleiding voor het ronde tafel gesprek was een discussie in de LinkedIn groep van Misset Horeca over het businessmodel voor ‘de nieuwe horeca’.

Gesproken werd over visie gestuurd leiderschap, over het te veel denken vanuit het product, over het gebrek aan bezig zijn met trends, over het verzamelen van mensen om je heen met voldoende kennis, over consistentie, over het nakomen van beloftes, over waardecreatie, over het ‘structureel vooruitstruikelen’ wat innoveren is, over de starre houding van het onderwijs.

Over het niet kunnen kiezen, over de essentie van Jip-en-Janneke-taal, over het zoeken naar nieuwe financiering, over het open staan voor co-creatie, over dynamic pricing, over het uit de prijzenslag blijven, over story telling, over kennis delen.

De conclusie van enkele deelnemers

‘Horeca is emotie en beleving. Als de basis goed is – het eten en de bediening – dan kun je met emotie en beleving het verschil maken. Wat je wilt is gasten naar huis sturen die in hun verwachtingen overtroffen zijn en daardoor een volgende keer terugkomen. Mensen willen meer en meer weten waar hun eten en drinken vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en door wie. Of het eerlijk voedsel is, of lokaal wordt geproduceerd bijvoorbeeld.’

‘Door een verhaal te vertellen over de herkomst of de productie, wordt de geserveerde kop koffie of een glas wijn ineens speciaal. Het krijgt daardoor meer waarde en geeft een goed gevoel. En de prijs voor iets dat speciaal is of sympathiek, mag hoger zijn. Concurreren op prijs wordt vervangen door concurreren op beleving. De verhalen vertellen ook wat over het horecabedrijf en de medewerkers zelf: vakmanschap, passie en betrokkenheid. En dat maakt het verschil voor de toekomst.’

Manon van Roon

‘Om de toekomst veilig te stellen is het belangrijk dat de ondernemer zich de vraag stelt waarom hij een bedrijf heeft, wat de doelstelling is, de missie en zijn visie. Waarom is jouw bedrijf, product of dienst anders ten opzichte van het overige aanbod? Zijn alle voorwaarden hiervoor aanwezig en, heel belangrijk, wordt dit gecommuniceerd naar je medewerkers en gasten?’

‘Terug naar de basis leidt vaak tot de snelste en beste resultaten. Wees dienbaar naar je gasten, gastvrijheid en omzet gaan hand in hand door een stapje verder te gaan. Zorg ervoor dat je gast een goed gevoel heeft bij het verlaten van je zaak. Door de – vooraf gestelde – verwachting te overtreffen, bied je kwaliteit en zal de consument je zaak regelmatiger bezoeken. Probeer elke dag je werk 1 procent beter te doen dan gisteren.

Rob van den Borne

‘Zorg voor een heldere visie en onderneem visie gestuurd. Stop het prijsdenken en start waardedenken. Denk aan co-creatie. Blijf on top van de maatschappelijke ontwikkelingen waaronder de veranderde wijze van communiceren met gasten.

Kim van Velzen

‘Met open mind reed ik ‘s morgens filegewijs richting Seats2Meet.com, wat overigens een geweldig concept is. Tijdens een heerlijk sigaretje in de buitenlucht ontmoette ik eindelijk de verschillende typetjes in real life: online wordt echt offline! De rondetafel vond ik inspirerend, met theoretische modellen heb ik persoonlijk niet zo veel en vond ik zonde van de schaarse tijd. Na leuke discussies vond ik de mooiste conclusie voor mezelf, dat het in de horeca niet alleen twintig jaar geleden, anno 2010, maar ook over tien jaar gewoon gaat om persoonlijkheid, gezelligheid, gedrevenheid, ondernemersschap, gastvrijheid en passie. Eén ding is nu wel anders; als ondernemers zullen we meer dan ooit anders moeten gaan communiceren met onze gasten. Blijf je als ondernemer alleen maar zenden, dan zul je niets ontvangen en mis je wellicht de boot. In ieder geval de boot van sociale media.

Remco Glas

‘Veel horecaondernemers weten volgens mij best hoe zij een gelegenheid goed kunnen exploiteren, maar zijn vanuit hun passie voornamelijk bezig met het product en processen en minder met het creëren van meerwaarde “de beleving”. Wel logisch gezien de mate waarin gasten hun mening uiten met betrekking tot het product/dienst en niet direct een waarde oordeel hangen aan de beleving.’

‘De beleving is wat naar mijn mening in het verleden, het heden en ook zeker in de toekomst de belangrijkste factor is, om een waardeoordeel te bepalen. Een goed waardeoordeel werkt kansvergrotend om gasten aan je te binden of beter “gasten zich aan jou verbinden”.’

‘Qua communicatie, via welk kanaal dit ook gebeurt, moet duidelijk worden gecommuniceerd. Wat is de belofte? Qua uitvoering, maak de belofte waar en overtref deze waar mogelijk.’

‘Daarnaast denk ik dat de macht/controle van de brouwerijen ondernemers verkrampt en de wil om creatief te ondernemen remt. Verder is de situatie waarin een horecaondernemer zit erg bepalend voor het businessmodel wat hij/zij hierbij hanteert, er moeten keuzes worden gemaakt.’

Ik denk dat de meest belangrijke conclusie is, dat er vaker, efficiënter en effectiever moet worden samengewerkt met medewerkers en concullega’s, om samen sterker te worden en de horeca weer zijn glans en charme terug te geven.’

Alex Matatula