artikel

Ruim baan voor ‘hotellerie’ op Sziget Festival

Hotel

Bij festivals en de hotellerie in Nederland is het nog geen usance. Arrangementen met festivalticket en hotelovernachting(en). Bij het Sziget Festival in Boedapest wordt het nadrukkelijk toegepast. Verder ook tal van arrangementen voor kamperen, waaronder een VIP-camping.

Ruim baan voor ‘hotellerie’ op Sziget Festival

Overdag wel het festivalgevoel, maar ’s nachts niet een (halfleeg) luchtbed om op te slapen. Juist een lekker bed en een douche. En ’s ochtends een stevig ontbijt om de dag goed te beginnen. Wel de lusten, maar niet de lasten.

Een doorgewinterde festivalbezoeker, meestal jong en minder vermogend, zal gruwen van bovenstaand luxe beeld. Maar dat wordt juist omarmd door een groeiend, wat ouder en financieel draagkrachtiger, deel van het festivalpubliek.

In Nederland worden arrangementen van ticket en hotelovernachting(en) maar zeer mondjesmaat toegepast door festivals en hotels. Tijdens de 19e editie van het Sziget Festival (8-15 augustus) in Boedapest wordt het nadrukkelijk toegepast.

Zo kost een arrangement van zeven overnachtingen (inclusief ontbijt) in bv. driesterren hotel Benczur maar 300 euro. De gast krijgt daarbij ook nog eens gratis vervoer naar het terrein (een eiland in de Donau!) aangeboden.

Ook het prima Novotel Danube (viersterren) herbergt veel festivalgangers, zelfs bands die er spelen overnachten aan de oever van de bekende rivier. Ook biedt Sziget een arrangement voor de VIP-camping aan.

Ingrediënten: omheinde en bewaakte camping, privé zwembad, receptie, extra douches en toiletten, bar, winkel, WIFI en lockers. Prijs: 90 euro per persoon. En daar moet nog de ticketprijs en camping toegang (200 euro, zeven dagen geldig) bij worden geteld.

Sziget Festival (Sziget betekent eiland in het Hongaars) is hét visitekaartje van de Boedapest geworden. Het open lucht spektakel in de bossen van het Obuda-eiland trekt dit jaar gedurende een week maar liefst 390.000 bezoekers.

Die genieten van een overweldigend cultureel aanbod; van onder meer muziek tot theater en van dansvoorstellingen tot gesproken woord performances. Van grote acts (Prince, Chemical Brothers en Kaiser Chiefs) tot kleine lokale acts als zigeunerorkesten.

De bezoekers komen van over de hele wereld. Een relatief groot deel komt uit Nederland, dit jaar naar schatting 12.000 bezoekers. Die genoten donderdagavond zelfs van de Nederlandstalige hits van de Jeugd van Tegenwoordig. Verder staat onder meer de populaire Go back to the Zoo (uit Nijmegen) en een aantal Nederlandse dj´s gepland.

Er is nog een ‘Dutch connection’. Het in Amsterdam gevestigde Ostfest werkt nauw samen met de Hongaarse organisatie en organiseert trips naar Sziget. Maar ook naar andere Oost-Europese evenementen als Balaton Sound (ook Hongarije) en Exit in het Servische Novi Sad.

Het horeca-aanbod op Sziget is zeer uitgebreid. Met een speciale betaalpas (nog niet eerder gezien op Nederlandse outdoor events) kan er een keur aan producten worden aangeschaft. Van traditioneel Hongaars (bv. goulash) tot Thais en van vegetarisch tot reuzehamburgers. Zelfs kikkerbilletjes staan op het menu.

Er is zelfs een McDonalds-outlet. Tamelijk bijzonder, want de fastfoodgigant is op festivals nog niet vaak gesignaleerd. In Nederland zelfs helemaal niet. De rijen dik in de reguliere McDonalds-vestigingen waren er op Sziget overigens niet.

De horecaprijzen zijn, net als in de reguliere horeca in Boedapest, een stuk lager vergeleken met Nederland(se festivals en horeca). Ongeveer een derde tot soms de helft goedkoper. Zo kost een halve liter tappils (van sponsor/partner Dreher) naar zo’n twee euro. Een sandwich kaas ‘doet’ € 1,50 en een frites met mayonaise €1,75).

Het lage prijsniveau is ook meteen de reden dat het aantal cateraars uit Nederland de afgelopen jaren is afgehaakt. Met dergelijke prijzen wegen de opbrengsten eenvoudigweg niet op tegen uitgaven.