artikel

Track record: Bernard Lensink

Hotel

Bernard Lensink keerde in 2004 terug in Nederland na een periode van negen jaar in het buitenland. Als general manager van Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort, met sterrestaurant De Vrienden van Jacob in de gelederen, verstuurt hij sinds 11 februari 2010 tweets met het account @b_lensink. ‘Gebruik je boerenverstand, het is geen wetenschap.

Track record: Bernard Lensink

Social media-paspoort
Twitter: @b_lensink 382 volgers
Facebook: 841 vrienden
LinkedIn: 2267 connecties
Favoriete app: ik ben nog steeds erg trots op onze eigen Landgoed Duin & Kruidberg-app voor de iPad, daarnaast gebruik ik de app van BNR zeer veel.

Is actief met social media, omdat…

‘Het mij zowel privé als zakelijk de mogelijkheid geeft om op een makkelijke en leuke manier in contact te blijven en komen met mensen over de hele wereld. Door een goede onlinepresentie op de verschillende social media-kanalen, ben ik in staat om aan zakelijke en privénetwerken te kunnen blijven werken.’

Wat zijn de zakelijke voordelen van het social media-gebruik?

‘Wat mij betreft het op een makkelijke, efficiënte en – in deze tijd zeker niet onbelangrijk – goedkope manier Landgoed Duin & Kruidberg, restaurant De Vrienden van Jacob en brasserie & loungebar DenK op de kaart te zetten. Bovendien geeft het ons als historisch landgoed de mogelijkheid om ons op een frisse en verrassende manier te presenteren. Ook voor werving- en selectiedoeleinden zijn social media in toenemende mate van belang binnen onze bedrijfsvoering.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…

‘Een 7, omdat ik denk dat er zeer zeker nog genoeg ruimte is voor verbetering, maar ik ook merk dat ik regelmatig benaderd word om over de voor het landgoed opgestelde ‘strategie’ en mijn persoonlijke social media-presentie te vertellen. We vallen dus in ieder geval (in positieve zin) op.’

Heeft voor de komende periode de ambitie…

‘Om voor het landgoed de toegevoegde waarde van social media verder uit te breiden en het binnen de organisatie een prominentere rol te laten spelen. Voor mij persoonlijk wil ik mijn social media-gebruik meer uitbalanceren, omdat er soms wel eens sprake is van een ‘overkill’ aan informatie.’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via sociale media?

‘Toen ik in 2004 na negen jaar buitenland terugkwam in Nederland, heb ik redelijk snel een LinkedIn-profiel opgezet. Als snel kwam ik er achter dat ik dit medium als een soort internationale schoolbank kon gebruiken. Toen ik daarna zeer snel ook daadwerkelijk weer oude schoolvrienden en -vriendinnen kon contacteren, was ik snel om. Bij een aantal heeft dat ook echt weer geleid tot het hernieuwd oppakken van de (soms zeer verwaterde) contacten.’

Mijn geheimtip is?

‘Gebruik je boerenverstand als je social media gebruikt of wilt gebruiken. Social media lijken soms tot een soort wetenschap te worden verheven, maar als je nadenkt bij wat je op het web zet en daarbij enigszins bij jezelf blijft, is het voor iedereen mogelijk om aan een goede social media-presentie te werken.’