artikel

Track record: René Wildeman

Hotel

René Wildeman is niet alleen general manager van Hotel Amsterdam-De Roode Leeuw, maar ook beheerder van vier Twitter-accounts, een Facebook-pagina en een LinkedIn-profiel. Zijn volgende uitdaging is het maken van een dynamische portalpagina voor het bedrijf. ‘Deze werkt als een app, maar wordt gepushed als een gast op ons netwerk inlogt.

Track record: René Wildeman

Social media-paspoort
Twitter: @renewildeman 549 volgers, @OVDamrak 65 volgers, @DutchRestaurant 148 volgers en @HotelAdam 2547 volgers
Facebook: 137 vrienden
LinkedIn: 468 connecties
Favoriete app: Flipboard en Tweetdeck

Is actief met social media, omdat…

‘Actuele manier om informatie in te winnen en informatie en reclame door te geven. Door middel van zoekfuncties op Twitter onmiddellijk op de hoogte zijn van nieuwsfeiten overal ter wereld. Goede manieren om gasten, vrienden en bekenden te volgen en te vinden. Heb dankzij  social media weer contact met oude vrienden en studiegenoten. En natuurlijk omdat het leuk is. Soms ook om mijn frustraties kwijt te raken over bepaalde zaken.’

Wat zijn de zakelijke voordelen van het social media-gebruik?

‘Kosteloos personeel werven (maar gelukkig weinig personeelsverloop) en reclame maken. In contact komen met potentiële gasten en interessant nieuws verzamelen. Ik gebruik mijn Facebook-account puur privé, maar Hotel Amsterdam-De Roode Leeuw heeft wel een eigen account. Ik ben wel selectief in het accepteren van Linkedin-connecties. Het moet echt wel iemand zijn die ik ken en niet iemand die probeert mij een product te verkopen.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…

‘Een 7,5, omdat ik er meer uit zou moeten halen maar vaak te druk ben met andere zaken. Maar ik was er wel snel bij om ermee aan de slag te gaan.’

Heeft voor de komende periode de ambitie…

‘Een dynamische portalpagina voor het bedrijf beschikbaar te maken voor gasten. Deze werkt als een app, maar wordt gepushed als een gast op ons netwerk inlogt.’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via sociale media?

‘Het regelen van een lift naar mijn huis tijdens een treinstaking via Twitter en het beschikbaar stellen van een laag overnachtingstarief voor gestrande reizigers tijdens uitval van treinen door sneeuwval. Ik kreeg daadwerkelijk gasten die hier op afkwamen.’

Mijn geheimtip is?

‘Gebruik Tweetdeck om meedere accounts te beheren. Deze applicatie heeft tevens een uitstekende zoekfunctie.’