artikel

Track record: Hans Vugts

Hotel

Hans Vugts is general manager van hotel Casa 400 in Amsterdam. Hij vierde maandag 10 september zijn derde verjaardag op Twitter. Door het gebruik van social media verzamelde hij maar liefst 6500 euro voor het goede doel tijdens Amsterdam City Swim. Opmerkelijk is ook de manier waarop hij een gast binnenhaalde via Twitter. Vugts is op en top actief met social media, besteedt er dagelijks zo’n anderhalf uur aan, maar benadrukt dat persoonlijk contact nooit mag worden vergeten.

Track record: Hans Vugts

Social media-paspoort

Twitter: @hansvugtscasa 2499 volgers en @HotelCasa400 (digitale spokesman van Casa 400) 1748 volgers
Facebook: Hans Vugts 933 vrienden, Hotel Casa 400 121 vrienden, 1542 likes en 4998 bezoekers
LinkedIn 2262 connecties
Favoriete app: meerdere favorieten: Facebook, ING betaalapp, Teletekst, NOS en de Casa 400 app.

Is actief met social media, omdat…

‘Ik het ten eerste leuk vind, en daarnaast omdat het zakelijke en privé echt iets oplevert. Ik ben ervan overtuigd dat als je het goed gebruikt en op de juiste manier inzet, het je een groter netwerk en meer business brengt. Ik vind het leuk om contacten te onderhouden met gasten, klanten, personeel, collega’s uit de branche en vrienden en familie, via of door middel van social media, natuurlijk naast het persoonlijke contact (dat mogen we nooit vergeten).’

Wat zijn de zakelijk voordelen van het social media-gebruik?

‘Je kunt kort en bondig met heel veel mensen communiceren en heel veel mensen bereiken. Je kunt prima netwerken en signalen en trends oppikken die rondgaan via social media. Je kunt kijken naar ‘trending topics’ en daarop inspelen. Het geeft naast een groter netwerk veel kennis en inzicht in organisaties. De ontwikkelingen gaan snel en door het goed volgen van deze ontwikkelingen via de social media-kanalen, kun je hier snel op inspelen en er je voordeel mee doen.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…

‘Een 7,5, omdat ik er veel tijd en energie in stop, maar omdat ik ook vind dat ik nog kan groeien. Drie jaar geleden was ik nog een leek op het gebied van social media en had ik slechts wat LinkedIn-contacten, nu besteed ik dagelijks zeker anderhalf uur aan het volgen van social media. Ik ben tevreden, maar wil nog meer leren en er nog beter en efficiënter mee omgaan. Op die manier probeer ik er nog meer uit te halen op zakelijk en ook persoonlijk gebied.’

Heeft voor de komende periode de ambitie…

‘Er nog meer over te weten te komen, alles zoveel mogelijk te blijven volgen en samen met mijn team te kijken wat we er voor Casa 400 nog meer mee kunnen doen. De ontwikkelingen gaan zeer snel. Wat vandaag ‘hot’ is, is morgen misschien weer uit de mode. Dus bijblijven en vooral meegaan met de trends.’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via social media?

‘Dat zijn er zeker meerdere, maar twee wil ik zeker even noemen. Voor de actie Amsterdam City Swim, waarbij de opbrengsten gaan naar onderzoek voor de bestrijding van de verschrikkelijke ziekte ALS, ben ik een sponsoractie gestart via social media. Door berichten op Twitter, LinkedIn en Facebook heb ik in een heel korte tijd ruim 6500 euro opgehaald en zelf de 2028 meter door de Amsterdamse grachten gezwommen. Het was een groot succes en ook de honderden reacties via social media waren hartverwarmend. Het netwerk is hierdoor ook flink gegroeid!’
‘Een tweede voorbeeld is de eerste gast in het hotel die via Twitter een reservering had gemaakt. In mei 2010 werd de reservering gemaakt, nadat wij een vraag op Twitter op een leuke manier konden beantwoorden. De persoon in kwestie twitterde ‘Wie weet er een leuk hotel in Amsterdam?’. Wij hebben deze gast een leuk aanbod gedaan en hij heeft een reservering gemaakt voor een week in augustus. Enkele dagen voor aankomst hebben we weer contact met hem gehad via Twitter en hem nog wat extra informatie gegeven. Toen hij twitterde dat hij op het Amstel Station was, heb ik hem buiten voor het hotel opgewacht en hem met zijn naam aangesproken en welkom geheten (ik herkende hem van zijn twitterprofielfoto). Hij was hierdoor zo aangenaam verrast dat hij de hele week leuke tweets over ons hotel verstuurde.’

Mijn geheimtip is?

‘Social media moet je alleen gebruiken als je er echt in gelooft, als je er echt en langdurig tijd in wilt investeren, en niet alleen omdat iedereen het doet. Een paar profielen aanmaken, er een paar tweets uitgooien en er vervolgens maar een of twee keer per maand iets mee doen, dat werkt absoluut niet. Je moet in je bedrijf een cultuur kweken waar draagvlak is en samen met een team moet je een strategie bepalen en die ook op een goede, positieve en vooral consequente manier toepassen. Alleen dan heeft het volgens mij zin en is het vooral ook leuk!’