artikel

Zakelijke gast trekt naar Stayokay

Hotel

Stayokay opende donderdag 27 september haar volledig nieuwe accommodatie in Soest. De jeugdherberg van vroeger is niet meer en steeds meer zakelijke gasten overnachten bij Stayokay. We ondervragen Marijke Schreiner, algemeen directeur van de 27 Stayokay locaties in Nederland.

Zakelijke gast trekt naar Stayokay








Hoe gaat het met Stayokay in crisistijd?

‘We hebben een goed eerste kwartaal gedraaid (plus vijf procent), maar ook wij merken uiteraard dat het zeker niet ‘vanzelf’ gaat in deze tijd. De prijzen van overnachtingen staan onder druk, mede doordat de concurrentie de prijzen verlaagt. We moeten dan ook extra moeite doen om omzet binnen te halen en zeer kostenbewust te werk gaan. Desondanks staan we ons mannetje. Op de zakelijke markt groeien we ongeveer twintig procent.’


Stayokay stond bekend als jeugdherbergorganisatie. Hoe staat het met dit imago?

‘Stayokay is net als vroeger nog steeds een betaalbare keuze voor een paar dagen weg. Niet alleen voor rugzaktoeristen. Ook voor  een vergadering, personeelsuitje, trainingsdag, schoolreis, familiereünie of bruiloft. Van de gasten komt vijftig procent in groepsverband via een bedrijf, school of vereniging. De helft van al onze gasten is afkomstig uit het buitenland. Gezinnen weten de hostels trouwens ook steeds beter te vinden. We gaan daar ook nog actief producten aan aanbiedingen voor ontwikkelen.’




Hoe is de verhouding leisure/zakelijk?

‘Onze 27 hostels hebben samen honderd vergaderzalen. Het aandeel zakelijk groeit met ongeveer twintig procet, hier zijn we bewust mee bezig. We richtten ons altijd al op de zakelijke markt. Echter, juist in deze tijd zien we dat steeds meer bedrijven ons weten te vinden omdat ze niet meer op zoek zijn naar luxelocaties, maar juist naar lowbudget vergaderaccommodaties waar alle faciliteiten aanwezig zijn, maar geen overbodige luxe. Bovendien spreken de bijzondere locaties en het MVO-beleid aan. Begin oktober zullen we in dit kader overigens ook een nieuw MVO-concept gericht op scholen en schoolreisjes lanceren, waarmee we ook de vergadermarkt aan zullen spreken.’


Hoe kijkt Stayokay aan tegen initiatieven als airbnb, couchsurfing en wimdu?

We volgen dergelijke nieuwe initiatieven met nieuwsgierigheid en enthousiasme. Ze laten ook goed zien hoe belangrijk de rol van social media is. Vergeleken met Stayokay gaat het eigenlijk niet om gelijkwaardige producten. Je bent als gast erg afhankelijk van de host. Een hostel biedt meer zekerheid en professionaliteit, zeker voor groepen gasten. Overeenkomsten zitten hem in het feit dat wij ook die persoonlijke ervaring faciliteren. , juist door het gasten makkelijk te maken elkaar te ontmoeten en er samen opuit te gaan. We maken ons dan ook niet direct zorgen over eventuele concurrentie.’




Hoe ziet u Stayokay over tien jaar? Hoe staat het concept dan in de markt?

‘Stayokay wil vooruitstrevend en vernieuwend zijn, maar altijd met behoud van haar authentieke karakter. We stimuleren daarbij ontmoetingen tussen gasten. Bij ons zie je dus nog steeds grote lange tafels, de keuze tussen gedeelde of privékamers en een gezellige lounge. Het wordt warmer, gezelliger en nodigt uit tot ontmoetingen. Om deze ontmoetingen te stimuleren hebben we onszelf ook de (strategische) ambitie opgelegd om vóór 2025 honderd miljoen ontmoetingen te faciliteren. Dit kan zijn tussen gasten, medewerkers locals, et cetera.’

Bekijk hier foto’s van StayOkay Soest

Bekijk hier foto’s van StayOkay Egmond

 

Foto Marijke Schreiner: Taco van der Werf