artikel

Track record: André Aaij

Hotel

Het Palace Hotel in Noordwijk won in 2012 de prestigieuze Dutch Hotel Award, die dit jaar als thema had ‘toegevoegde waarde’. Die komt zeer zeker ook uit het gebruik van social media. General manager André Aaij daarover: ‘Customer relationship management is het voornaamste voordeel.’ In deze aflevering zijn track record.

Track record: André Aaij
Track record: André Aaij

Social media-paspoort
Twitter: @PalaceNoordwijk 817 volgers
Facebook: 384 vrienden

LinkedIn: 31 connecties

Favoriete app: Hootsuite

Is actief met social media, omdat…

‘Het Palace Hotel op deze wijze op een informele manier met gasten in contact kan komen en bestaande gasten op de hoogte kan houden van het hotel en de omgeving. Tevens helpt deze vorm van communicatie om een band op te bouwen met de gast en komen wij er op een relatief speelse, goedkope en gemakkelijker manier achter wat zij belangrijk en interessant vindt. Echter ligt de nadruk op ‘helpt’, aangezien dit slechts een van de variabelen is van de communicatiemix van het Palace Hotel.’

Wat zijn de zakelijke voordelen van het social media-gebruik?

‘Social media geven ons een extra vorm van communicatie met onze gasten, zowel zakelijk als particulier. Het voornaamste voordeel voor het Palace Hotel is daarom CRM (customer relationship management). Tevens verkleint het de drempel om het hotel binnen te lopen voor bewoners in de omgeving. Het brengt je dichter bij de (potentiële) gast. Iedere vrijdagmiddag geeft het Palace Hotel ook een quiz via Twitter, waarbij prijzen kunnen worden gewonnen, zoals deelname aan het ontbijtbuffet of een rug-, nek- en schoudermassage in het wellness center. Hierop wordt vanuit het hele land gereageerd, waardoor het hotel tevens voordeel kan behalen uit mond-tot-mond reclame en hiermee haar naamsbekendheid vergroot. Dikwijls wordt ook nog weleens een hotelkamer geboekt, waardoor de kleine investering het dubbel en dwars waard is.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…

‘Een 7,5, omdat het Palace Hotel zeer actief is op zowel Twitter als Facebook. LinkedIn loopt nog iets achter. Daarvan zou het gebruik verder geoptimaliseerd kunnen worden. Tevens zouden de reacties op verschillende berichten vanuit het Palace Hotel af en toe sneller kunnen, met name buiten de reguliere kantoortijden. Het aantal volgers en fans op respectievelijk Twitter en Facebook groeit nog steeds gestaag. Het bereik wordt steeds groter, ook doordat het Palace Hotel door trial and error steeds beter inzicht krijgt in de wensen in onderwerpen van haar volgers en fans.’

Heeft voor de komende periode de ambitie…

‘Het aantal volgers en fans op Twitter en Facebook uit te breiden tot respectievelijk 1000 en 500 voor het einde van dit jaar. Tevens wil het Palace Hotel actief gaan bloggen.’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via sociale media?
‘In het kader van Green Key wilde het Palace Hotel een vrijwilligersdag organiseren voor senioren uit de omgeving. Er zou een mooie lunch voor hun worden verzorgd door het hotel, maar entertainment mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Via Facebook en Twitter werd een oproep gedaan voor entertainment, zoals een zanger of een bandje of iets dergelijks. Er werd al snel enthousiast gereageerd en binnen no time had het hotel een super zangeres gevonden die deze middag vrijwillig compleet wilde maken door een spetterend optreden weg te geven. De senioren hebben enorm genoten van deze dag.’

Mijn geheimtip is?

‘Meten is weten. Bekijk goed de statistieken van de verschillende sociale media waarop u actief bent. Op die manier krijgt u een goed inzicht in de voorkeuren van onderwerpen van uw fans, volgers, et cetera.’